تبادل پیام:

می تواند به صورت نامه ی الکترونیکی (email) باشد که همان شکل امروزی تر نامه است و یا پیام غیرمستقیم (offline)، یعنی ارسال و دریافت پیام های کوتاه وقتی که طرف مقابل به اینترنت وصل نیست (که ماندگاری ایمیل را هم ندارند). ضمناً فعالیتی بین فردی است که جنبه ی اجتماعی اش کمتر از گفت وگوی اینترنتی (chat) است.

چت (گفت و گوی اینترنتی):

عموم شما لفظ چت یا همان گفت و گوی اینترنتی را شنیده اید. چت می تواند در فضایی خصوصی موسوم به (PM) و یا در اتاق های مجازی با حضور افراد متعدد (اتاق گفت و گو یا چت روم) انجام شود. می تواند تصویری، صوتی، نوشتاری، و یا تلفیقی از هر سه باشد. فعالیتی است کاملاً اجتماعی و معمولاً شروع آشنایی ها از طریق آن است. ورود به فضای بسیاری از اتاق های گفت وگو به چیز دیگری به جز یک اسم (معمولاً مستعار) نیاز ندارد و به همین دلیل، احتمال ورود هر فردی با هر سن و سالی و با هر تفکر و گویشی به آن ها هست. در بسیاری از موارد، نه تنها قواعد دستوری رعایت نمی شود بلکه مسائل و الفاظ نامناسب نیز رد و بدل می گردد. آیا شما حاضرید فرزندتان را روانه ی جایی کنید که هرگونه صحبت و رفتاری در آن متحمل باشد؟ اگر چنین نیست، لطفاً به نکاتی که بعداً در این باره می آید توجه کنید.

وب گردی (گشت و گذار در وب):

سر زدن به هر آدرسی که با .www شروع می شود و شامل اخبار، اطلاعات عمومی، علمی، موسیقی و... است.
وب گردی فعالیتی فردی و غیراجتماعی است که برای بعضی ها به صورت عادت و وسواس درآمده است. خیلی از این آدرس ها نشانی مناسبی برای سر زدن کودکان شما به آن جا نیست.

گروه های بحث و خبر:

محلی است برای گفت و گو و تبادل نظر چند نفر درباره ی موضوعی مشترک و مورد علاقه، اما غالباً به صورت گذاشتن نظریات خود در سایت است، برای آن که دیگران نیز بخوانند و نظر بدهند (یعنی متن نظرات و نوشته ها معمولاً تا مدتی در نشانی مربوطه باقی می ماند). فعالیتی اجتماعی است و معمولاً در سنین نوجوانی و بالاتر، از این فعالیت استفاده می شود.

وبلاگ ها (بلاگ ها):

نشانی هایی(محیط هایی) هستند که افراد با مراجعه به آن ها اطلاعاتی را درباره ی موضوعی کسب می کنند. وبلاگ می تواند کاملاً شخصی و مستقل باشد (و یک وبلاگ نویس ممکن است از احوالات شخصی خود بگوید تا مسائل اجتماعی روز)، یا می تواند وابسته به مؤسسات خصوصی یا دولتی باشد. معمولاً بر اساس موضوعی مشخص، مثلاً هنری، روان شناسی، اجتماعی و... طراحی می شوند و حاوی عکس ها، نوشته ها وسایر نشانی های مفید در رابطه با موضوع هستند. شباهت زیادی به مجلات دارند. ویژگی مشترک وبلاگ ها این است که معمولاً مطالب آن ها در فواصل کوتاهی، به روز و جدید می شوند. خلاقیت افراد به خوبی در طراحی و محتوای برخی از این وبلاگ ها به چشم می خورد.

بازی های اینترنتی (بازی ای آن لاین):

مثل همان گیم های کامپیوتری اند ولی در این جا همبازی هایی از هر جای دنیا، چه دوستان همکلاسی و چه غریبه ها، می توانند فرزند تنهای تان را در خانه همراهی کنند. جنبه ی رقابتی و اجتماعی این بازی ها قوی تر و بیشتر از بازی های کامپیوتری است. به این دلیل و نیز به دلیل به روز بودن بازی ها، طرفداران زیادی جذب این بازی ها می شوند. مثل هر بازی دیگری، والدین باید مراقب تصاویر خشونت فیزیکی و جنسی و یا الفاظ رکیک (که بعضی از اطفال ما، استعداد خاصی برای فراگیری این بخش از زبان خارجی دارند!) در برخی از این بازی ها باشند.

پورنوگرافی (هرزه نگاری):

سایت های غیراخلاقی و جنسی پر از تصاویر (عکس و فیلم) و داستانک هایی با مضمون جنسی و به دور از هر گونه اطلاع علمی و بهداشتی درباره ی سکس و جنسیت. ورود اطفال به این سایت ها از نظر روان پزشکی منع مطلق دارد.
متأسفانه با وجود فیلتر شدن، هنوز این خطر برای کودکان وجود دارد و مراقبت و نظارت جدی و کامل والدین ضروری است.