سرانجام تصمیم گرفته‌اید تا برای فرزند خود تلفن همراه هوشمند خریداری کنید. دلایل مختلفی می توانند در اتخاذ این تصمیم دخیل باشند که دریافت نمرات خوب در امتحانات پایان ترم، خریدن تلفن همراه هوشمند توسط یکی از دوستان فرزندتان و یا پیشرفت وی همگام با پیشرفت فناوری از آن جمله‌اند. دلیل این اقدام هر چه باشد، این وسیله جذاب از جعبه خود خارج شده و به زودی توسط مالک جدید و کم سن و سال خود مورد استفاده قرار می گیرد.

باید گفت که سن استفاده از تلفن همراه هوشمند زمانی است که شما به عنوان والدین تشخیص دهید فرزندتان می‌تواند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهد. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند. امروزه، تلفن‌های همراه هوشمند به ابزارهایی بسیار قدرتمند مبدل شده که حتی بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ را به چالش کشیده‌است. بر همین اساس ممکن که تلفن همراه هوشمند به آسانی به ابزاری مضر در دست کاربری بی تجربه مبدل شود.

این در شرایطی است که والدین می توانند با صرف اندکی وقت و ارائه برخی نکات ایمنی اولیه به فرزند نوجوان خود، زمینه‌های لازم برای استفاده از تلفن همراه هوشمند را در آنها ایجاد کنند. در ادامه این مطلب برخی از این نکات را به صورت مختصر بررسی می کنیم.


تنظیم گذرواژه برای تلفن همراه

انتخاب گذرواژه نخستین خط دفاعی برای کاربران نوجوان تلفن همراه در برابر افراد سودجو و سارقان احتمالی این وسیله محسوب می شود. گذرواژه‌ای را انتخاب کنید که به راحتی توسط خود شما و فرزند نوجوانتان به خاطر سپرده می شود. همچنین، تنظیمات تلفن همراه را به گونه‌ای انتخاب کنید که پس از حداقل یک دقیقه عدم استفاده از آن، به صورت خودکار قفل شود.


تعیین قوانین استفاده از تلفن همراه

می توانید مجموعه‌ای از قوانین را برای فرزندان خود تعیین کنید که شامل زمان و چگونگی استفاده از تلفن همراه می شوند. این قوانین باید شامل محدودیت‌هایی درباره استفاده از تلفن همراه هوشمند باشند. به عنوان مثال، هنگام صرف غذا نباید از تلفن همراه استفاده کرد و یا بعد از ساعت 9 شب امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند وجود ندارد. همچنین قوانینی درباره برقراری تماس با افراد غریبه و یا اقدام‌هایی که در زمان دریافت محتوایی نامناسب باید انجام شود را آموزش دهید.

پس از مرور مجموعه قوانین و مقررات، هم شما و هم فرزندتان باید نسخه‌ای چاپی از آن را امضا کرده و در محلی مشترک در منزل نصب کنید. همچنین، فرزند خود را به خوبی درباره پیامدهای ناشی از شکستن قوانین و مقررات  توجیه کنید. به طوری که از محروم کردن فرزند خود از داشتن تلفن همراه هوشمند هراس و نگرانی داشته باشید. 


 

بررسی سیاست‌های مدرسه فرزند خود پیرامون استفاده از تلفن همراه

مدرسه‌های مختلف دارای سیاست‌های مختلف درباره تلفن همراه و استفاده از آن در فضای مدرسه هستند. بر همین اساس، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان نسبت به این قوانین آگاهی کامل داشته و پیامدهای تخطی از آنها را به روشنی می داند.

تعیین قوانین برای دسترسی به اینترنت و دانلود برنامک‌ها

تلفن‌های همراه هوشمند نه تنها دستگاه‌های ارتباطی پیچیده‌ای هستند، بلکه امکان دسترسی نامحدود به دنیای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین را نیز فراهم می کنند. این فروشگاه‌ها دارای بیش از صدها هزار برنامه قابل دانلود هستند.

اطمینان حاصل کنید فرزندتان از آن چه که می تواند و آن چه که نمی تواند با تلفن همراه خود انجام دهد، آگاه بوده و محدودیت‌های اطلاعاتی و داده در این زمینه را مشخص کنید. به عنوان مثال در تلفن‌های همراه آیفون، استفاده از مرورگر سافاری و دسترسی به فروشگاه اپ استور می تواند خاموش و یا محدود گردد. درباره این که تحت چه شرایطی این محدودیت‌ها از بین می روند، با فرزند خود صحبت کرده و تصمیم گیری کنید.

به اشتراک گذاشتن مسئولیت مالی

دادن تلفن همراه هوشمند به فرزندتان می تواند فرصتی فوق العاده برای فراگیری مسئولیت مالی باشد. به عنوان مثال، او می تواند برای دریافت برنامه های مورد نیاز خود از پول توجیبی هفتگی اش خرج کند. حتی ممکن است میزان هزینه استفاده آنها از تلفن همراه فراتر از پول هفتگی وی باشد، اما در هر دو صورت درک بهتر از مدیریت هزینه‌ها و مسئولیت مالی ایجاد شده در قبال دریافت تلفن همراه دور از انتظار نیست.

آموزش مراقبت از تلفن‌های همراه هوشمند

شکوفایی مسئولیت پذیری فرزندان در قبال حفظ و نگهداری ایمن از تلفن همراه هوشمند موضوع مهمی محسوب می شود. این مساله می تواند انتخاب یک قاب محافظ برای بدنه، حصول اطمینان از شارژ کردن مناسب باتری، خشک نگه داشتن تلفن همراه، خاموش نگه داشتن وای فای و بلوتوث برای افزایش عمر باتری و نگهداری تلفن همراه هوشمند در مکانی امن هنگامی که از آن استفاده نمی شود را شامل شود.

استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند توسط کودکان هم با خطرات و هم فرصت‌هایی مناسب همراه است. بر همین اساس، پیش از دسترسی آنها به این وسیله قدرتمند می توانید با تعیین برخی قوانین ساده آرامش فکری لازم را هم برای خود و هم برای فرزند نوجوانتان فراهم کنید.

با همه این احوالات باید توجه داشت این ابزارهای هوشمند که با توجیه آسان تر کردن زندگی، پذیرای حضورشان در جمع خانوادگی خود می شویم نباید ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار دهد و انسجام خانواده را خدشه دار کند و این امر با نظارت و توجه والدین قابل کنترل است.