گاهی اوقات سخت است تاثیر دنیای مجازی یا اینترنت را بر روی جامعه بررسی کنیم؛ از طرفی اینترنت سرویس‌های فوق‌العاده خوبی همچون جستجوی گوگل، ویکیپدیا، ایمیل، پیام رسانی را به وجود آورده و از طرفی دیگر خطر امنیت و دیدن محتوای نامناسب در این فضا جامعه را تهدید می‌کند. اما به صورت کلی باید قبول کنیم که اینترنت در واقع به باهوش‌تر شدن بشر کمک کرده است.

بنابر گزارشی تازه از موسسه تحقیقاتی Pew Research، نزدیک به ۸۷ درصد از افراد بزرگسال در ایالت متحده آمریکا که از اینترنت و گوشی‌های موبایل امروزی استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که در طول ۵ سال گذشته چیز‌های جدید و زیادی یاد گرفته‌اند. تنها یک چهارم از این جامعه آماری مورد مطالعه معتقدند با اطلاعات بسیار زیاد در محیط آنلاین اشباع شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق از وجود داشتن مجموعه بزرگ از دانش بشری در قالب ابزاری به نام اینترنت ابراز خوشحالی کرده‌اند.

percentage-of-internet-users-who-feel-better-informed-about-percent-versus-5-years-ago chartbuilder

بیشتر مردمی که مورد بررسی و پرسش قرار گرفته‌اند، می‌گویند به وسیله اینترنت اکنون بهتر درباره خبر‌های جدید، محصولات، خدمات تازه و زندگی دوستان خود مطلع می‌شوند. جالب است که ۳۹ درصد نیز اعلام کرده‌اند حتی از طریق اینترنت بهتر از همسایه‌های خود خبر پیدا می‌کنند.

بیش از سه چهارم از مردم آمریکا می‌گویند اینترنت به دانش آموزان آمریکایی راهی بهتر برای کسب اطلاعات نشان داده در حالی که هنوز ۸ درصد معتقدند این مورد صحت ندارد.