شبکه های اجتماعی نوع تکامل یافته از ارتباطات بدون مرز برای رونق کسب وکار و محبوب شدن هستند. بهشتی برای کاربران تا بتوانند از تمام امکانات به صورت رایگان و غیر حضوری در پیشبرد اهداف مختلف خود استفاده کنند. اما در ورای انگیزه و علل حضور کاربران در این شبکه ها مسئله مدیریت شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد.

با گسترش اینترنت در زندگی انسان ها کم کم شیوه کسب وکار هم دگرگون شد. زمانی اغلب شرکت ها تبلیغات محیطی و بازاریابی حضوری را برای دیده شدن ترجیح می دادند؛ اما امروزه شکل و فرم مفاهیم مختلفی مثل بازاریابی تغییر کرده و در قالب ارتباطات بدون مرز مجازی جای گرفته اند.

برخی از تصورات غلط در مدیریت شبکه های اجتماعی باعث شده است کاربران فکر کنند مدیریت شبکه اجتماعی تنها به پست گذاشتن محدود می شود.

هر چند که بخشی از مدیریت شبکه های اجتماعی تولید محتوا و انتشار عکس و فیلم  می باشد اما ماهیت این شبکه ها به گونه ای است که کاربر برای رسیدن به اهداف خود باید استراتژی های خاصی را دنبال کند و در کنار پست گذاشتن به مدیریت شبکه های اجتماعی به شیوه ی صحیح بپردازد.

در ادامه ی مطلب  که پیش روی شما است به معرفی 11 دلیلی که باعث می شود مدیریت شبکه های اجتماعی و بهره برداری از آن تنها به پست گذاشتن محدود نشود می پردازیم.

مدیریت شبکه های اجتماعی ؛ امری فراتر از پست گذاشتن

Social Media Management is Much More Than Just Posting


قطعا برای کسانی که فعالیت های محدودی در قالب پیج یا صفحات شخصی در شبکه های اجتماعی دارند مدیریت صحیح به این شکل چندان معنایی ندارد.

به زبان دیگر اهمیت فعالیت و مدیریت شبکه های اجتماعی بیشتر در حوزه کسب وکار و برای کسانی که به دنبال کسب شهرت و برندینگ هستند مطرح می شود.

مدیریت شبکه های اجتماعی

11 فاکتوری که در ادامه می خوانید نشان می دهند حساب شبکه اجتماعی شما نیاز به مهارت مدیریتی فراتر از پست گذاشتن دارد:

اصول مداری نیاز مدیریت شبکه های اجتماعی

اصولمداری یا تعیین استراتژی، چشم انداز فعالیت شما را تدوین می کند. به عبارت دیگر شما می دانید که قرار است با زحماتی که به پای مدیریت شبکه های اجتماعی می کشید به کجا برسید.

مثلا اگر قرار است اپلیکیشن خود را با استفاده از شبکه های اجتماعی معرفی کنید نباید اسیر کلیشه های بازاریابی اپلیکیشن شوید؛ بلکه باید استراتژی های خاص خود را تعیین کنید.

اتخاذ استراتژی در شبکه های اجتماعی

عوامل مختلفی در تعیین استراتژی موثر هستند. مهم تر از همه باید یک چشم انداز برای آینده کاری خود مشخص کنید. مثلا این که در شش ماه آینده تعداد فالوور شما باید 2 برابر شود.

سپس راه های رسیدن به این تعداد دنبال کننده را کشف کنید. می توانید مشخص کنید نیمی از بودجه صرف تبلیغات درون شبکه ای شود و بخش دیگر برای تهیه ویدیو های اختصاصی صرف شود.

مدیریت شبکه های اجتماعی

برندینگ زنده و بروز

برندسازی حرفه ای در کسب وکار آنلاین مبحث گسترده و قابل بحثی است. برخی برندینگ را به متخصصان می سپارند و بنابراین مدیریت شبکه های اجتماعی نیز به واسطه برندینگ پوشش داده می شود.

از ابتدایی ترین اصولی که برای برندسازی باید رعایت کنید استفاده از لوگو و نام تجاری کمپانی یا کسب وکار شما می باشد.

برندینگ در شبکه های اجتماعی چگونه است؟

برندسازی در شبکه های اجتماعی به مثابه تصویری می باشد که قرار است با جستجو و شنیدن نام تجاریتان در ذهن خواننده شکل گیرد.

بدین منظور ابتدا باید ارزش های خود را مشخص کنید. ارزش برخی از کمپانی ها مالی و برخی در کنار اهداف مالی به مشارکت های بشردوستانه نیز دست می زنند.

مراحل بعدی انتشار محتوا با برچسب یا لوگو اختصاصی شما و سپس ارزیابی می باشند.

فعالیت منظم و برنامه ریزی شده

تداوم و پایداری رمز فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی است. اساس مدیریت نظم است. نظم است که شما را به یک مدیر توانمند تبدیل می کند.

اگرچه زمان دقیق برای انتشار پست ها نمی توان مشخص کرد اما باید بدانید که قرار است مثلا در روز شنبه چه تعداد مطلب و چه موضوعاتی را به اشتراک بگذارید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

جهت برنامه ریزی بهتر فعالیت هایتان می توانید از دو ابزار کاربردی زیر استفاده نمایید:

اپلیکیشن چک لیست iAuditor

برای این که بتوانید در هر زمان و هر مکان به برنامه روزانه خود دسترسی داشته باشید و به علاوه از یک یادآور جهت انجام امور و یادآوری آن ها بهره مند شوید اپلیکیشن چک لیست iAuditor انتخاب خوبی است.

برنامه های متنوع دیگری جهت تنظیم چک لیست و یادآوری وقایع به افراد نیز وجود دارند که با جستجو ساده ای در فضای اینترنت مشاهده خواهید کرد.

تهیه تقویم کاری

اگر استفاده از اپلیکیشن برای تک تک کارمندان یا اعضای تیم شما امکان پذیر نیست می توانید یک تقویم کاری طراحی و تنظیم کنید. در این تقویم بر اساس روزهای کاری وظیفه افراد را مشخص کرده و تعداد مطالبی که باید منتشر شوند را به وضوح درج نمایید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

برنامه ریزی پست ها برای انتشار

شبکه های اجتماعی معمولا اولویت اول کمپانی ها نیستند؛ بلکه مدیریت شبکه های اجتماعی چاشنی کسب وکار می باشد. بنابراین افراد گاهی به دلیل مشغله ی کاری یا عدم دسترسی به اینترنت نمی توانند پست ها را همواره مطابق با برنامه ریزی انجام دهند.

در این مواقع توصیه می شود از قابلیت زمانبندی انتشار پست ها در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

پاسخ مداوم به کامنت ها

گاهی مشاهده می شود برخی از صفحات در شبکه های اجتماعی با چالش آنفالو شدن رو به رو می شوند. یکی از دلایلی که افراد شما را آنفالو می کنند، به خصوص در پیج های فروش اجناس، عدم پاسخگویی صحیح شما می باشد.

همیشه به کامنت ها یا نظرات در چارچوب ادب و با حوصله جواب دهید. برای تمام کاربران به یک اندازه ارزش قائل شوید و شیوه پاسخ گوییتان به همه یکسان باشد.

چک کردن دایرکت و مکالمه با مخاطبان

مخاطبان شما سوالات، نظرات و گاهی انتقاداتشان را از طریق دایرکت با شما در میان می گذارند. اگر راه ارتباطی بهتری در صفحه شخصیتان معرفی نکرده اید حتما دایرکتتان را به صورت مداوم چک کنید.

علاوه بر این که باید به مکالمات خود و مشتریانتان توجه داشته باشید لازم است صفحات مشابه دیگر و نظرات کاربران را چک کنید و با وضعیت رقبای خود آشنا شوید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی

برای این که بتوانید روی بخش های مختلف نظیر کامنت ها، دایرکت و لایک ها در شبکه های اجتماعی مختلف مدیریت داشته باشید می توانید از ابزارهای رایگانی مثل TweetDeck ،Hootsuite و Sprout Social استفاده کنید. قابلیت کلیدی این برنامه ها مدیریت یکجا و همزمان چند شبکه ی اجتماعی با هم می باشد.

مدیریت دنبال کنندگان

مدیریت همه ی دنبال کنندگان یا فالوور ها شاید در تمام اکانت های شما امکان پذیر نباشد؛ اما امری ضروری برای جلوگیری از هک شدن شبکه های اجتماعی و بلاک کردن حساب های مشکوک می باشد.

در برخی از شبکه ها مثل توییتر امکان دسته بندی فالوور ها فراهم شده است. مثلا می توانید مشتریان معمولی را از کمپانی ها جدا کنید. سرویس Hootsuite نیز این قابلیت را در اختیارتان می گذارد.

مدیریت شبکه های اجتماعی

تبلیغات گسترده و معقول

اکانت هایی که تازه ساخته می شوند باید ابتدا به ساکن خودشان دست به کار شوند تا کاربران با برند و اسم و رسم آن ها آشنایی پیدا کنند.

تبلیغات متداول ترین شیوه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی و از طریق صفحات پرطرفدار و پربازدید می باشد. همان طور که می دانید مهاجرت از کسب وکار سنتی به الکترونیک نیز کمی هزینه دارد و برای تبلیغات باید خرج کنید!

برگزاری مسابقات و رقابت

برگزاری رقابت و دعوت از فالوورها برای شرکت در آن از راه های تست شده برای مدیریت شبکه های اجتماعی می باشد که اغلب بازخوردهای مثبتی از سوی کاربران به دنبال داشته است.

برای این که با روند برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطبان آشنا شوید بهتر است سری به صفحات محبوب بزنید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

ثبت گزارش آنالیز به صورت دوره ای

هر حرفه و کسب وکاری که داشته باشید لازم است به صورت دوره ای و مثلا ماهانه فعالیت خود یا تیم همراهتان را آنالیز و ارزیابی کنید.

آنالیز فرصت مناسبی برای عقب گشت و مرور اتفاقات و تغییراتی است که در این مدت شاهد آن بوده اید. زمانی که آنالیز کنید اهمیت تعیین چشم انداز و استراتژی را که در ابتدای مطلب گفته شد بهتر درک خواهید کرد.

هم گام بودن با آخرین تغییرات شبکه های اجتماعی

لزوم ارتقای اپلیکیشن سبب شده است تا شبکه های اجتماعی هم مشابه با برنامه های دیگر به صورت دوره ای به روزرسانی شوند و امکانات مختلفی به آن ها اضافه شود.

جهت مدیریت شبکه های اجتماعی و استفاده هر چه بیشتر از امکانات آن لازم است با آخرین تغییرات و انتشار نسخه های جدید همگام باشید.

مدیریت شبکه های اجتماعی

تجربه و پیشنهاد شما؟

شما چه فکر می کنید؟ به نظر شما چه فاکتورهای دیگری در کنار پست گذاشتن در مدیریت شبکه های اجتماعی ضروری هستد؟ نظرات خود را مطرح کنید.

source: socialmediatoday