صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

راه درمان اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی

برای درمان هر نوع اعتیاد، برخورد محکم و مصمم با خویشتن قدم بسیار مهمی است. در واقع، استحکام در برداشتن قدم‌های مربوط به ترک و بازپروری موضوع مهمی است که  پایبندی شما برای اجرای روش‌های درمان، همچون تکنیک‌های مدیریت زمان، شناخت احساسات و مقابله با تنهایی و یا اعتیاد جنسی را می‌طلبد.

ندایی در درون شما، شما را وادار به انکار اعتیادتان می‌کند

همانند دیگر اعتیاد‌ها، گاهی بعضی افراد معتاد به اینترنت حاضر به قبول کمک برای درمان بیماری خود نمی‌شوند و حتی منکر اعتیاد خود از بیخ و بن می‌گردند. برای اینکه متوجه شوید که آیا شما نیز به نوعی در حال تکذیب اعتیاد خود و جبهه گرفتن نسبت به موضوعات مربوط به اعتیاد خود هستید، حملات زیر را نگاه کنید. آیا به نظرتان آشنا نیست؟ آیا شما نیز از این جملات برای دفاع از خود در برابر هجوم انتقاد اطرافیان یا ندای درونتان که به شما در رابطه با اینترنت انتقاد یا اعتراض می‌کنند، استفاده می‌کنید؟

"تنهام بذارین، کاری که با کامپیوتر انجام می‌دم به خودم مربوطه" – " این چت‌ها و گفتگو‌ها فقط یه سری نوشته و کلمات توی کامپیوتر هستن و هیچوقت باعث بروز احساس یا مشکلی نمی‌شن– " اگه مدتی رو توی چت‌روم‌ها عادی باشم و کار خاصی انجام ندم، هیچ اشکالی نداره" – " من فقط چند ساعت کمتر خوابیدم ، این زمان به هر صورت هدر می‌رفت"

قدم به قدم تا ترک اعتیاد به اینترنت

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۳۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

آیا شبکه‌های اجتماعی سبب افزایش اثرات بیماری‌های روحی و روانی می‌گردند؟

شبکه‌های اجتماعی، دنیایی مجازی را جذاب‌تر و بهتر کرده اند، اما در پس این همه نیکویی و  صمیمیت، دیو انزوای اجتماعی، احساس تنهایی و بسیاری احساسات روحی روانی ناخوشایند، شادی بسیاری از جوانان و نوجوانان را زیر تیغ خود به ورطه نابودی کشانده است. زومیت در این مقاله قصد ندارد تا شما را از شبکه‌های اجتماعی بترساند. تنها می‌خواهد شما را در برابر عوارضی که استفاده نادرست از این شبکه‌ها می‌تواند بر روح و روانتان بگذارد آگاه سازد.


اکتبر 2012 و تالولاه ویلسون؛ دختر بچه‌ای که از چنگال مرگ بازگشت و موهبت زندگانی به وی مجددا در سن 15 سالگی بخشیده شد. دختر بچه‌ای که پیش از اینکه اتفاقات ناگواری برایش رخ دهد، خالق کاراکتری معتاد به کوکائین در شبکه اجتماعی تامبلر بود. تنها چند روز بعد از زمانی که مادر ویلسون از کاراکتر معتادی که دخترش در اینترنت و ذهن خود آن را پرورانده بود آگاه شد و جلوی او و شبکه اجتماعی‌اش را گرفت، دختر 15 ساله جلوی قطار پرید تا خودش را از زندگی برهاند. 

به سال 2002 بر می‌گردیم. تیم پایپر، خودش را در 17 سالگی کشت. به دنبال گرفتاری و مقابله وی با افسردگی، تیم به دنبال راهی برای خودکشی در اینترنت جستجو می‌کند و چندی بعد وی را در حالی که خودش را از بالای تخت خوابش دار زده پیدا می‌کنند. 

آری دو پاراگراف بالا سرشار از زهر تلخی است که کامتان را تلخ می‌کند. امانتیجه تحقیقات روانشناسان حاکی از آن است که همانطور که چندین و چند دلیل مثبت همچون افزایش حضور در فعالیت‌های اجتماعی و همچنین ارتباط بیشتر با دوستان و آشنایان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، به همان میزان استفاده خیلی قوی و حضور کامل در این شبکه‌ها سبب بروز رفتاری انزواگرایانه و ضداجتماعی در جوانانی که حضور بسیار عمیقی در آن‌ها دارند، می‌شود. 

بدین ترتیب، چه می‌شود وقتی 450 میلیون انسان از نوعی بیماری روانی رنج می‌برند و 1.2 میلیارد کاربر در حال فعالیت در فضای مجازی هستند؟ نتیجه چیزی نیست به غیر از یک بیماری و ناخوشی روانی واگیردار همگانی که هیچ علامتی از کاهش روند رو به رشد خود نشان نمی‌دهد.

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

آنچه که باید خانواده‌ها و نوجوانان در حین استفاده از دنیای شبکه‌های مجازی بدانند

باید‌ها و نباید‌های کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی؛

آنچه که باید خانواده‌ها و نوجوانان در حین استفاده از دنیای شبکه‌های مجازی بدانند.

همانطور که بارها و بارها در این وبگاه و در مقاله‌های مختلف برایتان از شبکه‌های اجتماعی گفته‌ایم، این اجتماعات به خودی خود نه تنها ضرری ندارند، بلکه گاهی می‌توانند بسیار هم مفید فایده واقع شوند. اما به نظر روانشناسان، چه سن و سالی برای پیوستن به شبکه‌های اجتماعی مناسب است?
به عنوان فردی که مسئولیت یک انسان خردسال را بر عهده گرفته یا چه به عنوان پدر یا مادر، چه نکاتی را باید در زمینه استفاده فرزندانمان از شبکه‌های اجتماعی در نظر داشته باشیم؟ با ما برای رسیدن به پاسخ این سوال همراه شوید.

کودکان نسل‌های گذشته و هم‌سن و سال‌های ما، این جمله خاطره‌انگیز را از زبان پدرها و مادرهایشان به یاد دارند:‌ «اگر دوستانت بخوان بیفتن تو چاه، آیا تو هم همراه اونا می‌خوای سقوط کنی؟‌»‌  این جمله و جملات نظیر آن، شاید در نسل قبلی برای جلوگیری پدرمادرها از اتفاقات و مشکلات ناگواری گفته می‌شد که فرزندان همسن و سال ما را با خود به گودال ناکامی کشانده بود. مشکلاتی که کودکان همیشه با آن به نوعی گریبان‌گیرند. مشکلات و اشتباهاتی که اغلب ناشی از فشار اطرافیان و دیدن دوستانی است که در انجام یک کار با یکدیگر همراه هستند و این همراهی، همچون دامی است که آن‌ها را تشویق می‌کند که به جریان خاصی بپیوندند و به نوعی شریک اشتباهات متداول دیگران شوند. 

ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

بررسی اعتیاد ‌آنلاین+ تست اعتیاد

آیا شما به دنیای مجازی اعتیاد دارید ؟

آیا شما به دنیای مجازی اعتیاد دارید؟ بخش اول- بررسی اعتیاد ‌آنلاین+تست اعتیاد



سر فصل ها:
ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۰۲ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

معروفی و بررسی بوکو حرام


قبل از مطالعه جهت پیش نیاز خواهشمندم مقاله

جهاد از جنس زاکزاکی

مطالعه بفرمایید 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

بوکو حرام 

«جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد»

در اواسط دهه‌ی 90 میلادی گروهی از جوانان مسلمان نیجریه عضو گروهی به نام «الشباب» بودند که رهبری آن برعهده‌ی ملام لاوال بود. اعضای این گروه به مطالعات دینی می‌پرداختند. پس از لاوال رهبری گروه به محمد یوسف رسید که جوانی تأثیرگذار بود. با رهبری محمد یوسف گروه الشباب به‌تدریج از یک حلقه‌ی مطالعاتی به یک گروه بانفوذ سیاسی تبدیل شد. در سال 2002، محمد یوسف در شهر مایدوگوری مجموعه‌ای دینی را پایه گذاشت که مبنای تشکیل گروه بوکوحرام بود. بسیاری از خانواده‌های تهیدست در نیجریه فرزندان خود را به این مجموعه می‌فرستادند تا از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند. این مجموعه کودکان و نوجوانان را به‌گونه‌ای تربیت می‌کرد تا برای جهاد و جنگ آماده شوند.


ادامه مطلب...
۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

آماده سازی فرزندمان برای استفاده از تلفن همراه

سرانجام تصمیم گرفته‌اید تا برای فرزند خود تلفن همراه هوشمند خریداری کنید. دلایل مختلفی می توانند در اتخاذ این تصمیم دخیل باشند که دریافت نمرات خوب در امتحانات پایان ترم، خریدن تلفن همراه هوشمند توسط یکی از دوستان فرزندتان و یا پیشرفت وی همگام با پیشرفت فناوری از آن جمله‌اند. دلیل این اقدام هر چه باشد، این وسیله جذاب از جعبه خود خارج شده و به زودی توسط مالک جدید و کم سن و سال خود مورد استفاده قرار می گیرد.

باید گفت که سن استفاده از تلفن همراه هوشمند زمانی است که شما به عنوان والدین تشخیص دهید فرزندتان می‌تواند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهد. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند. امروزه، تلفن‌های همراه هوشمند به ابزارهایی بسیار قدرتمند مبدل شده که حتی بازار کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ را به چالش کشیده‌است. بر همین اساس ممکن که تلفن همراه هوشمند به آسانی به ابزاری مضر در دست کاربری بی تجربه مبدل شود.

این در شرایطی است که والدین می توانند با صرف اندکی وقت و ارائه برخی نکات ایمنی اولیه به فرزند نوجوان خود، زمینه‌های لازم برای استفاده از تلفن همراه هوشمند را در آنها ایجاد کنند. در ادامه این مطلب برخی از این نکات را به صورت مختصر بررسی می کنیم.


تنظیم گذرواژه برای تلفن همراه

انتخاب گذرواژه نخستین خط دفاعی برای کاربران نوجوان تلفن همراه در برابر افراد سودجو و سارقان احتمالی این وسیله محسوب می شود. گذرواژه‌ای را انتخاب کنید که به راحتی توسط خود شما و فرزند نوجوانتان به خاطر سپرده می شود. همچنین، تنظیمات تلفن همراه را به گونه‌ای انتخاب کنید که پس از حداقل یک دقیقه عدم استفاده از آن، به صورت خودکار قفل شود.


ادامه مطلب...
۲۲ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۴۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

١٠ راه حل برای مبارز با اعتیاد به شبکه های اجتماعی


زنی را فرض کنید که تا دقایقی دیگر شوهر و فرزندانش به خانه می آیند در حالی که هنوز ناهار را آماده نکرده است و نمی تواند از مشاهده عکس های دوستانش در اینستاگرام دست بکشد.

 دانشجویی را فرض کنید که فردا امتحان دارد، ولی نمی تواند بی خیال وایبر شود و پای کتاب و درس اش بنشیند. مردی را فرض کنید که از صبح که به محل کارش رفته، موفق نشده است هیچ کاری انجام دهد چراکه مدام مشغول سر زدن به فیس بوک است، زنی را فرض کنید که تا دقایقی دیگر شوهر و فرزندانش به خانه می آیند در حالی که هنوز ناهار را آماده نکرده است و نمی تواند از مشاهده عکس های دوستانش در اینستاگرام دست بکشد. این دانشجو، این مرد و این زن جزو افرادی هستند که در حالی به سراغ استفاده از شبکه های اجتماعی می روند که کارهای مهم تری برای انجام دادن دارند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و تا به حال چنین رفتاری از شما سر زده است، به احتمال زیاد باید بگوییم که شما دچار اعتیاد به شبکه های اجتماعی شده اید و باید با ترک این عادت نامناسب، به سراغ کارهای مهم ترتان بروید.

۱ - قبول کنید که شبکه های اجتماعی وقت گیر است

ادامه مطلب...
۱۰ فروردين ۹۴ ، ۰۰:۲۳ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

[قانون آلن]تاثیر موبایل را بر روی روابط انسانی

تلفن های همراه این روزها تبدیل به عضوی از بدن ما شده اند و کمتر پیش می آید که مدت زمانی طولانی را از ما جدا باشند. اپلیکیشن های هیجان انگیز، دنیای بی نهایت اینترنت و صد ها عامل دیگر، این دستگاه های کوچک را به شدت برای ما جذاب می کنند و البته باعث می شوند تا رفتار ما نیز بر اساس آن ها، دستخوش تغییر شود.

خانم آژا فراست، به تازگی مقاله ای را در فوربز به رشته تحریر درآورده که در آن تاثیر کنار گذاشتن موبایل را بر روی روابط انسانی مورد بررسی قرار می دهد.

فراست معتقد است که بدون تلفن های همراه، ما انسان های دلنشین تری برای معاشرت می شویم و به همین ترتیب قادر خواهیم بود روابط اجتماعی بهتری را به وجود آوریم.


ادامه مطلب...
۰۹ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

بررسی علل حمله عربستان به یمن

چرا عربستان به یمن حمله کرد؟

 

جنگ در یمن به احتمال بسیار زیاد، سرآغاز یک سلسله تغییرات ژئوپلتیکی مهم در منطقه خاورمیانه خواهد بود. 

 

این تغییرات به یک معنا ادامه تغییرات پیشین است ولی به معنایی دیگر، می تواند مستقل از بهار عربی و تبعات آن فهم و تحلیل شود.

 

سعودی قدرت نمایی چندانی در یمن نکرده است و اساسا نمی تواند بکند. سرباز سعودی توان حفاظت از سرحدات خود را هم ندارد چه رسد به اینکه سودای گشودن کشوری دیگر را در سر بپرورد؛ همچون همتای مصری  اش که در کنترل صحرای سینا درمانده اما به خود حق می دهد برای شیعه یمنی که از مادر چریک زاده می شود خط و نشان بکشد.

چه اتفاقی رخ داده است؟

آغاز سراسیمه حمله هوایی به یمن محصول ترکیب چند عامل است:

قبل از هر چیز این نکته بسیار مهم است که توجه کنیم در اینجا با یک پروژه مشخصا امریکایی مواجهیم. امریکا ماه هاست از سوی سعودی و اسراییل متهم است که سیاست منطقه ای خود را تغییر داده و «عوض شده است». اساسا همین فهم مشترک ژئوپلتیکی هم هست که اسراییل و سعودی را تا این حد به هم نزدیک کرده است. فهمی که می گوید امریکا متحدان منطقه ای خود را تنها گذاشته، در خفا مشغول معامله با ایران است، جرئت، توان و انگیزه مداخله به نفع متحدانش و یکسره کردن منازعات منطقه ای را از دست داده و در حال نوعی اخراج خودخواسته از منطقه است. مبنای مخالفت رادیکال سعودی واسراییل با توافق هسته ای احتمالی ایران و امریکا هم در اصل همین است. این دو، مذاکرات هسته ای و توافق احتمالی را خروجی یک معامله ژئوپلتیکی کلان –والبته پنهان- می بینند که ایران در آن از حالت دشمن خارج می شود و در بدترین حالت یک رقیب منطقه ای برای امریکا خواهد بود؛ والا چنانکه پیش از این گفته ایم مخالفت اسراییل و عربستان با مذاکرات هسته ای منطق هسته ای ندارد چرا که از دید این دو کشور هیچ روشی وجود ندارد که بتواند به معامله ای با ایران ختم شود بهتر از آنچه امریکا اکنون در پی محقق کردن آن است.

 

ادامه مطلب...
۰۹ فروردين ۹۴ ، ۰۱:۴۳ ۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی