صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تغییرات جوی حاصل از ظهور داعش

مارتین اومالی، این مدعا را مطرح کرده که ظهور داعش تا حد زیادی تحت‌تأثیر تغییرات آب‌وهوایی سوریه بوده است. این ادعا مناقشات بسیاری به راه انداخته است. به عقیدۀ اومالی، تغییرات آب‌وهوایی سبب شدند که کشاورزان از سرزمین‌های خود به زاغه‌های اطراف شهرها هجوم بیاورند و فقر شدیدی را تجربه کنند. بیشترین مخالفت با این مدعا را دست راستی‌ها داشته‌اند. آن‌ها معتقدند که تغییرات آب و هوایی هیچ نقشی در بی‌ثباتی فعلی سوریه ندارد و مارتین اومالی را به‌خاطر این اظهارات تمسخر می‌کنند.‌ چه‌کسی در این نزاعْ برحق است؟ آیا ادعای اومالی مبنی‌بر وجود ارتباط میان تغییرات آب‌وهوایی و ظهور داعش یکسره بی‌اساس یا دیوانه‌وار است؟
 
رابطۀ ظهور داعش با تغییرات آب‌وهوایی خاورمیانه
 
نیشن* و آتلانتیک**— 
«مارتین اومالی۱» که یکی از مدعیانِ دموکراتِ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست، این مدعا را مطرح کرده که ظهور داعش تا حد زیادی تحت‌تأثیر تغییرات آب‌وهوایی سوریه بوده است. این ادعا مناقشات بسیاری به راه انداخته است. به عقیدۀ اومالی، تغییرات آب‌وهوایی سبب شدند که کشاورزان از سرزمین‌های خود به زاغه‌های اطراف شهرها هجوم بیاورند و فقر شدیدی را تجربه کنند. یکی از نویسندگان روزنامۀ گاردین دربارۀ این ایده گفته است: «تغییرات آب‌وهوایی ممکن است در جایی که من در آن زندگی می‌کنم (ماساچوست) و یا در سوئد یا خیلی جاهای دیگر جهان رخ دهد، ولی هرگز به جنگ منتهی نمی‌شود؛ بنابراین نسبت دادن جنگ به تغییرات آب‌وهوایی غلط است». با این حال، بیشترین مخالفت با این مدعا را دست راستی‌ها داشته‌اند. 
ادامه مطلب...
۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۸:۴۱ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

جنگ روانی بر علیه اتحاد نانوشته

همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تروریست ها در سوریه و عراق یک اتحاد نا نوشته فیما بین این چهار کشور بوجود آورده که به هیچ وجه مورد پسند حامیان تروریست ها نبوده و به همین دلیل با طرح ادعای سقوط موشک های روسی در خاک ایران تلاش دارند فضای عمومی داخلی ایران را بر علیه روسیه تحریک کنند.

سقوط موشک های کروز روسی در ایران چیزی نیست که از انظار عمومی مخفی بماند و آن هم نه یک موشک بلکه بر اساس ادعای رسانه های غربی چهار موشک.
پس از موفقیت پیش بینی نشده عملیات هوایی روسیه در خاک سوریه و شروع عملیات ارتش برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط تروریست ها دیگر برای همه محرز شده که پشت پرده ایران — روسیه — سوریه — عراق و حزب الله لبنان یک عملیات پیچیده اطلاعاتی امنیتی انجام دادند که طی آن پایگاه های تروریست ها در سوریه شناسایی و یکی پس از دیگری با دقت فوق العاده زیاد توسط جنگنده های روسیه منهدم شد واگر سرعت پیشرفت عملیات زمینی مشابه عملیات هوایی باشد قطعا قبل از اینکه غربی ها بخواهند تصمیم بگیرند چه واکنشی نشان دهند کار تمام خواهد شد.
دلایل فضاسازی های رسانه ای غربی زیاد است اما می توان به چند نکته بصورت گذرا اشاره کرد:
1 — در صورتی که این عملیات موفق شود داعش و گروه های تروریستی دیگر را سریع از بین ببرد قدرت و توان و اراده ائتلاف کشورهای غربی در نابودی این تروریست ها زیر سوال خواهد رفت که چگونه شده پس از حدود یک و نیم سال آنها کاری نکردند در حالی که ظرف مدت کوتاهی کار این تروریست ها تمام شده.
2 — بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده هیچ وقت نمی خواهد کشورهای منطقه با هم مصالحه کنند یا داعش و گروه های تروریستی دیگر در سوریه وعراق نابود شوند چرا که با نابودی آنها و یا مصالحه میان کشورهای منطقه مخصوصا ایران و عربستان سعودی دیگر نیازی به وجود ایالات متحده در برخی کشورهای منطقه احساس نخواهند کرد. همچنین آمریکایی ها که زمان نخست وزیری نوری المالکی خیلی تلاش کردند امتیازاتی را در عراق به دست آورند و نتوانستند به دست آورند با کنترل داعش تلاش داشتند از دولت عراق باج گیری کنند و بگویند که بدون وجود نیروهای آمریکایی در عراق امکان برقراری صلح و امنیت در این کشور میسر نمی باشد. آنها از همین حربه در افغانستان نیز استفاده می کنند و هر از گاهی وقتی بحث خروج نیروهای آمریکایی مطرح می شوند طالبان عملیاتی را انجام می دهند و بعد "سوپرمن" آمریکایی می آید و افغان ها را نجات می دهد تا افغان ها احساس کنند بدون آمریکایی ها امنیتی در افغانستان وجود نخواهد داشت. حال اگر داعش و گروه های تروریستی در سوریه نابود شوند عراقی ها هم به این سمت و سو خواهند رفت که با کمک روسیه و ایران تروریست ها را نابود کنند و وابستگی آنها به ایالات متحده از بین خواهد رفت. با این شرایط احتمال اینکه افغان ها هم پس از عراق و سوریه به این ائتلاف بپیوندند زیاد خواهد بود چرا که ایالات متحده تا به حال هیچ جایی قدمش را نگذاشته که امنیت و استقرار بوجود آورده باشد.
3 — ترکیه — عربستان سعودی — قطر — امارات — اردن و اسرائیل که همگی همپیمانان ایالات متحده می باشند به صورت مستقیم در ایجاد و حمایت از این گروه های تروریستی سرمایه گذاری کردند، سرمایه گذاری آنها با اهداف و نقشه های زیادی همراه بود که در صورت نابودی گروه های تروریستی موجود در سوریه و پس از آن عراق قطعا همه نقشه های آنها نقش بر آب خواهد شد. برخی معتقد ایالات متحده نمیتواند حریف همپیمانان خود شود و چون اهداف همپیمانانش در منطقه با اهداف آن همسو نیست سردرگم شده و فعلا منتظر است ببیند نتیجه عملیات گروه 4+1 چه خواهد شد و بعد از طریق مذاکره به خواسته های خود برسد و همپیمانانش را دور بزند.
این بحث که در محافل زیادی هم مطرح می باشد بر این مبنا است که برخی تحلیل گران اعتقاد دارند در پستوهای مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 تفاهماتی پشت پرده انجام شده که بر اساس آن (طرح قبلی ایران و روسیه) آقای بشار الاسد تا اتمام دوره ریاست جمهوری خود در سوریه در راس کار باقی بماند و حکومت سوریه مجددا یکپارچگی سرزمینی سوریه را در دست گیرد و پس از اتمام دوره ریاست جمهوری آقای بشار الاسد یک انتخابات زیر نظر سازمان ملل انجام گردد و هر کس به ریاست جمهوری انتخاب شد قدرت را در دست گیرد. نظر به اینکه این طرح با مخالفت شدید کشورهای فوق الذکر مخصوصا عربستان سعودی و ترکیه و اسرائیل مواجه شد ایالات متحده ترجیح داد دست ایران و روسیه را در حل نظامی باز بگذارد تا پس از نابودی گروه های تروریستی همه به نشستن پای میز مذاکره رضایت دهند. البته به عقیده بنده این نظریه خیلی خوش بینانه است و بیشتر توسط آنهایی که نمی خوهند موضع ایالات متحده و کشورهای اوروپایی تضعیف گردد مطرح می گردد، اما نمی توان آن را خارج از چهارچوب های تحلیلی و ذهن پنداشت. به هر حال اگر روند جریان به شکل فعلی پیش برود در نهایت همین هم خواهد شد و قطعا آن زمان تحلیل گران آمریکایی خواهند گفت که برنامه از اول همین بود.
4 — ایالات متحده تمایل دارد حظور خود در منطقه خاورمیانه را کمرنگ تر کند ونفوذ خود را در آسیای شرقی و قفقاز و اوروپای شرقی تقویت کند. در این راستا علاوه بر حضور فیزیکی نظامی نیاز به ایجاد نوعی نابسامانی در این مناطق است و اطلاعات موثق مبنی بر آموزش تعداد زیادی از تروریست ها از نژاد های مختلف شرق آسیایی گرفته تا قفقازی و اوروپایی تبار در پایگاه های مختلف در سوریه و عراق به دست آمده که هدف استفاده از این افراد در عملیات تروریستی در چین و آسیای شرقی — روسیه و اوکراین و اوروپا می باشد. عملیاتی که اخیرا در بانکوک — تایلند شاهد آن بودیم یکی از آنها بود که هدف آن وادار کردن کشور تایلند به تقاضای کمک از آمریکایی ها و غربی ها جهت تامین امنیت، و طبیعتا لشکر کشی به آن سمت بوده. روسیه در عملیات خود تعداد زیادی از این پایگاه ها و تروریست ها را در سوریه از بین برد و چینی ها هم ظاهرا به سمت سوریه در حرکت هستند تا در نابود ساختن اهداف تروریستی همراهی کنند و اجازه ندهند این تروریست ها پرورش پیدا کنند و بعد ها برای آنها دردسر ساز شوند.
5 — اگر واقعا کشورهای غربی و رسانه های آنها به مسایل مربوط به کشتار بیگناهان و غیر نظامی ها اهمیت می دادند پس چرا در مورد کشتار مردم یمن واکنشی نشان نمی دهند؟ چرا در مقابل سرکوب مردم بحرین واکنش نشان نمی دهند؟ چرا در مورد بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز در افغانستان و یا کشتار صدها هزار غیر نظامی توسط ایالات متحده در سرتاسر جهان واکنش نشان نمی دهند؟ چرا در مورد کشتار مردم بی دفاع فلسطین و سرکوب آنها واکنشی نشان نمی دهند؟ چرا در مورد کشتار غیر نظامیان کرد توسط جنگنده های ترکیه واکنش نشان نمی دهند؟ هنوز هیچ منبع مستقلی حتی یک خبر در مورد کشته شدن یک نفر غیر نظامی و یا اشتباه جنگنده های روسیه در سوریه منتشر نکرده و همه اهدافی که مورد اصابت قرار گرفته مربوط به گروه های تروریستی موجود در این کشور هستند (حال چه تروریست های تندرو چه میانه رو بر اساس معیار های ایالات متحده مگر تروریست با تروریست فرق دارد؟) اما شاهد حمله تبلیغاتی شدید غرب بر علیه عملیات روسیه می باشیم. 
6 — آمریکایی ها به اشکال مختلف طی هفته های گذشته بر دولت عراق فشار وارد کردند تا تقاضای کمک از روسیه برای بمباران مواضع داعش نکند و همچنین از اتحاد 4+1 خارج گردد. این تلاش ها تا به حال مثمر الثمر نبوده گو اینکه دولت عراق علیرغم تمایلات خود هنوز در تقاضای رسمی بمباران مواضع داعش از بیم خشم آمریکایی ها تعلل می کند ولی می داند که فرصت نابودی داعش را نباید از دست دهد و تنها راه نابودی آن تقاضای کمک هوایی از روسیه است چرا که ائتلاف آمریکایی اگر می خواست کاری کند طی یک سال و اندی گذشته انجام داده بود.
7 — غربی ها مخصوصا اوروپایی ها بیم آن را دارند که نابودی تروریست ها در منطقه خاورمیانه توسط روسیه موقعیت روسیه در منطقه خاورمیانه و روس تبار های اکراین را تقویت کند وقدرت چانه زنی این کشور در مورد اکراین را بالا ببرد چون راه انرژی موازی با گاز روسیه که آنها امیدوار بودند از منطقه خاور میانه به اوروپا کشیده شود تحت کنترل روسیه خواهد بود. به این دلیل می خواهند با استفاده از حربه های تبلیغاتی موفقیت های روسیه را زیر سوال ببرند و تفرقه ایجاد کنند.
به این دلایل و ده ها دلیل دیگر دیگر غربی ها تلاش دارند تا حلقه اتصال و اتحاد فیما بین 4+1 را با انتشار اخبار دروغ به شکل های مختلف بشکنند. در ابتدا اخباری مبنی بر اختلافات میان ایران و روسیه در مورد سوریه واینکه حظور روسیه در سوریه جایگاه ایران را تضعیف خواهد کرد مطرح کردند و پس از ناکامی در شکستن اتحاد ایران و روسیه به شگرد مطرح کردن اختلافات قدیمی میان ایران و روسیه روی آوردند و این طرح آنها نیز شکست خورد امروزه با شگرد جدیدی مبنی بر سقوط موشک های روسیه در ایران روی آوردند. اگر چنین موشک هایی در ایران سقوط کرده باشد این ایران است که باید واکنش نشان دهد و نه خبرگزاری های غربی. به هر صورت اهمیت نابودی تروریست ها در این منطقه برای ایران کمتر از روسیه و سوریه یا عراق نمی باشد و ایرانی ها همچون روس ها برای حفظ منافع ملی خود به اتحاد با این کشورها روی آورده اند و به همین دلیل اگر هم قرار باشد خسارتی را متحمل گردند چه مالی چه حتی جانی دریغ نخواهند کرد و این اخبار تاثیری بر همراهی ایران در این عملیات که البته خود ایران در جبهه مقدم آن است نخواهد داشت. در نهایت می توان گفت این شگرد ها تاثیری در عزم ایران و روسیه بر نابودی تروریست ها در منطقه نخواهد گذاشت.

۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۱:۱۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

بررسی فاجعه منا بر اساس نظریه ادبرت سو

شما یک نفر از جمعیت میلیونی انسان‌هایی هستید که به سمتی مشخص حرکت می‌کنند. همه‌چیز عادی به نظر می‌رسد و از جهت‌های مختلف، به شما فشارهایی قابل تحمل وارد می‌شود. پس از مدتی،‌ به دلیلی نامعلوم سرعت حرکت کم می‌شود و افرادی که جلوتر هستند، از راه رفتن باز می‌ایستند. این دومینو باید تا آخر صف چند کیلومتری ادامه پیدا کند و برای تک‌تک اعضای جمعیت تکرار شود؛ غافل از اینکه توقف هر فرد، فشاری کوچک بر نفر جلویی وارد می‌کند و وقتی این نیروها جمع می‌شوند، در جلوی صف همه چیز به هم می‌ریزد. راحت‌تر از آن‌چه فکرش را می‌کردید، دیگر حتی نمی‌توانید دست‌های خود را تکان دهید. جمعیت وحشت‌زده می‌شود و هرکس سعی می‌کند خودش را از تنگنا نجات دهد. این‌جاست که فاجعه رخ می‌دهد و نیروی عظیمی شما را از زمین جدا می‌کند و بر روی انبوهی از دیگر انسان‌ها می‌اندازد. فشار آن‌قدر زیاد است که حتی سینه‌ی شما توانایی مکش دوباره‌ی هوا را ندارد و خیلی آسان خفه می‌شوید. این چیزیست که پنجشنبه ۲ مهر ماه ۹۴، در مراسم حج رخ داد. در سرزمین منا، بیش از ۷۰۰ نفر کشته شدند.


باید به این حادثه از زاویه‌ای دیگر نگریست. این حادثه، مختص به زائران مراسم حج نیست و نمایانگر این است که ما خیلی راحت، «نیروی عظیم فشار جمعیت را دست کم می‌گیریم.»


«ادبرت سو» استاد دانشگاه جان هاپکینز است و بر روی مرگ و میر‌های ناشی از فشار جمعیت مطالعه می‌کند؛ او می‌گوید: «مجموع نیروی هفت انسان با جثه‌ی متوسط، می‌تواند یک نرده‌ی فولادی محکم را خم کند. حالا نیروی عظیم صدها و هزاران نفر را تصور کنید. در مورد مراسم حج،‌ این نیرو غیر قابل توصیف است؛ چرا که میلیون‌ها نفر در یک مکان جمع شده‌اند و به یک سو حرکت می‌کنند.» بزرگترین حادثه‌ی مراسم حج، در سال ۱۹۹۰ رخ داد و در تونلی بین منا و مکه، ۱۴۲۶ نفر جان خود را از دست دادند.


هرچند بسیاری از مردم فکر می‌کنند در حوادث این‌چنینی، مردم زیر دست و پا و بر اثر لگدمال شدن می‌میرند،‌ ولی واقعیت این است که در این شرایط، افراد به دلیل خفگی جان خود را از دست می‌دهند. تصور کنید که یک انسان، بین چند نفر دیگر گیر افتاده و فشار عظیم جمعیت از سمت‌های مختلف به او وارد می‌شود؛ این فرد خیلی آسان خفه می‌شود.


معمولا حادثه بدین ترتیب رخ می‌دهد که افراد جمعیت خیلی راحت کنار هم قرار گرفته‌اند و فشار نسبتا کمی به یکدیگر وارد می‌کنند. فشار خیلی آهسته زیاد می‌شود و افراد زمانی متوجه خطر می‌شوند که دیگر برای فرار خیلی دیر شده است. در این هنگام اگر آن‌جا باشید، از اطراف احساس فشار زیادی روی خود می‌کنید و متوجه می‌شوید که حتی دست خود را نمی‌توانید بلند کنید. همه‌ی افراد جمعیت احساسی شبیه به شما را دارند و بنابراین وحشت‌زده می‌شوند. بر اثر این وحشت عمومی، حرکت افراد نامنظم می‌شود و هرکس سعی می‌کند خود را از مهلکه نجات دهد. این باعث می‌شود که از یک سو فشار بیشتری به شما وارد شود. بدین ترتیب از زمین بلند می‌شوید، بر روی افراد دیگر می‌افتید و بی امان روی آن‌ها فشرده می‌شوید. فشار آن‌قدر بر روی سینه‌ی شما زیاد می‌شود که دیگر نمی‌توانید آن را پر از هوا بکنید و خفه می‌شوید. گزارش‌ها نشانگر این هستند که همه‌ی جمعیت حاضر در حادثه‌ی منا، می‌خواستند از یک خروجی خود را نجات دهند و این اوضاع را کاملا خراب کرده است. بسیاری از افراد، به صورت ایستاده خفه شده و مرده بودند.


هرچند دقیقا مشخص نیست که علت حادثه‌ی پنجشنبه چه بود، ولی ترس از اینکه دولت عربستان سعودی زیرساخت‌های کافی برای برگزاری بزرگترین مراسم مذهبی جهان را ندارد، افزایش یافته است. البته عربستان سعودی پس از حوادث متعددی که در سال‌های گذشته به همین ترتیب رخ داده، تلاش کرده که در زیرساخت‌های مراسم حج بهبودهایی ایجاد و به خصوص در طراحی ساختمان‌ها تجدید نظر کند، با این حال به نظر می‌رسد که حتی این میزان هم کافی نباشد.


منبع : Business Insider

۰۶ مهر ۹۴ ، ۱۱:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

روزهای تلخ اعتیاد به تکنولوژی

گاهی در کنار دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود نشسته‌ایم، اما به جای گفت و شنود حضوری، در حال مکالمه در دنیای مجازی هستیم. از نظر فیزیکی در کنار هم حاضریم، اما افکارمان در دنیای دیگر جولان می‌دهد. واقعیت این است که این روزها اعتیاد به تکنولوژی را می‌توان در همه جا دید. آثار هنری که درادامه به تماشای‌شان خواهیم نشست، گوشه‌ای از نفوذ فناوری به زندگی بشر امروز را به تصویر کشیده‌اند.

 اِجیت جانسن (Ajit johnson)، دانشجوی مقطع دکترا  بوده و ژنتیک سلول‌های سرطانی و ژنوم آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. او می‌گوید زمانی که از دنیای مملو از پیچیدگی ژن‌ها فاصله می‌گیرد، دوست دارد در قالب آثار هنری، مُروّج عشق و امید بوده و به دیگران دلگرمی دهد.

او ادامه می‌دهد که در دوره‌ای متوجه شده  بیش از حد نیاز به گوشی هوشمند خود خیره شده و یا مشغول گشت و گذار در دنیای وب بوده است. این امر به صورت ضمنی نشانی از اعتیاد به دنیای تکنولوژی بوده و زنگ خطر را برایش به صدا درآورده  است. به همین دلیل او به مبارزه‌ای سخت روی آورد تا دست کم یک روز از گوشی خود فاصله گرفته و از آن استفاده نکند.  در ابتدا برای اِجیت این جدالی سخت و طاقت فرسا بوده، اما رفته رفته همه چیز به روال عادی بازگشته و او متوجه تغییراتی قابل توجه در سبک زندگی خود شده است. راندمان کاری او به شکلی قابل توجه بالاتر رفته و در عین حال وقت بیشتری در اختیار دارد، چیزی که پیش از آن برایش قابل تصور نبود.

"نسل امروز"، عنوان مجموعه پوسترهایی است که توسط این دانشجوی فعال و هنرمند ارائه شده است. تصاویری گویا از تهاجم فناوری به زندگی خصوصی افراد بدون آنکه حتی خود، از آن اطلاع داشته باشند. بی‌شک  استفاده از فناوری‌های روز در جای خود بسیار خوب و مفید است، اما برای این استفاده نیز باید حد و مرزی مشخص کرد. چون اگر به این مهم توجه نشود، به تدریج شاهد روی تاریک فناوری هم خواهیم بود. شاهد اعتیادی متفاوت که گریبان‌مان را گرفته و به این سادگی از وجودمان پاک نمی‌شود.

اعتیاد به تکنولوژِی

ادامه مطلب...
۰۵ مهر ۹۴ ، ۱۰:۴۴ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

کارنامه ٤٠ ساله سعودی ها در کشتار حجاج

 رژیم عربستان سعودی کارنامه سیاهی در کشتار مسلمانانی دارد که برای زیارت خانه خدا به سرزمین حجاز سفر می کنند. طی سال های اخیر بی کفایتی و عدم مدیریت سعودی ها در برگزاری مراسم میلیونی حج بارها از سوی فعالان سیاسی و رسانه ای گوشزد شده است اما گویا تا زمانی که فاجعه ای بزرگ رخ ندهد، مقامات کشورهای اسلامی این هشدارها را جدی نمی گیرند.


هر چند حادثه روز گذشته در منا که به کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر از حجاج شد، تنها حادثه از این دست طی این سال ها نیست اما بی شک فجیع ترین آنها است. این فاجعه تنها چند روز پس از سقوط یک جرثقیل در صحن مسجدالحرام رخ می دهد که طی آن ۱۰۷ زائر خانه خدا در حرم امن الهی جان باختند.


وقوع این حوادث مرگبار که کفایت سعودی ها در میزبانی کنگره جهانی حج را به شدت زیر سوال برده در حالی است که مقامات این رژیم مدعی بودند امسال با به خدمت گرفتن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تلاش کرده اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند.


نگاهی به تاریخچه حوادث مرگبار در جریان برگزاری حج نشان می دهد طی ۴۰ سال اخیر ۱۵ مورد از این دست حوادث رخ داده که ۸ مورد آن در جریان رفت و آمد حجاج به رمی جمرات در منا بوده است. این امر به خوبی نشانگر بی تدبیری سعودی ها برای جلوگیری از وقوع چنین وقایع دردناکی است.


گاه شمار وقایع مرگباری که در جریان برگزاری مناسک حج طی ۴ دهه اخیر به وقوع پیوسته از این قرار است:


فجایعی که در منا رخ داده است


\- ۲۰۱۵: در جریان ازدحام و شلوغی مناسک رمی جمرات در منا ۱۳۰۰ نفر جان باختند


\- ۲۰۰۶: کشته شدن ۳۶۴ زائر به هنگام اجرای مراسم رمی جمرات


\- ۲۰۰۴: درنخستین روز مناسک رمی جمرات ۲۵۱ نفر در ازدحام کشته شدند


\- ۲۰۰۳: در مناسک رمی جمرات ۱۴ نفر از جمله ۶ زن جان باختند


\- ۲۰۰۱: ازدحام در مناسک رمی جمرات به کشته شدن ۳۵ زائر انجامید


\- ۱۹۹۸: شلوغی و ازدحام در منا موجب کشته شدن ۱۱۸ و جراحت ۱۸۰ نفر شد


\- ۱۹۹۴: ۲۷۰ زائر قربانی ازدحام ناشی از برگزاری مناسک رمی جمرات شدند


\- ۱۹۹۰: ازدحام در مناسک رمی جمرات در منا ۴۲۶ کشته بر جا گذاشت


فجایعی که در حین برگزاری مراسم حج رخ داده است


\- ۲۰۱۵: سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ مجروح بر جا گذاشت


\- ۲۰۰۶: بر اثر وقوع آتش سوزی در یکی از هتل های مکه ۷۶ نفر کشته شدند


\- ۱۹۹۷: آتش گرفتن چادر زائران بیتوته کننده در منا ۳۴۳ کشته و ۵۰۰ مجروح داشت


\- ۱۹۸۹: در حمله مسلحانه به زائران در بیرون از مسجدالحرام یک نفر کشته و ۱۶ نفر مجروح شدند


\- ۱۹۸۷: حمله عمال سعودی به حجاج ایرانی به شهادت ۲۷۵ نفر و جراحت ۴۰۰ نفر از آنان انجامید


\- ۱۹۷۹: افراد مسلح مخالف نظام سعودی با گروگان گیری در مسجدالحرام موجب کشته شدن ۱۵۳ زائر و مجروح شدن ۵۶۰ نفر از آنان شدند


\- ۱۹۷۵: در پی وقوع آتش سوزی در یکی از مراکز اسکان حجاج در نزدیکی مکه ۲۰۰ نفر جان باختند


به دنبال وقوع حادثه مرگبار مراسم حج امسال در مشعر المنی، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای االیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله ای نوشت: دو هفته پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، فاجعه ای که در منا رخ داد قلب و روح مسلمانان را جریحه دار کرد. وی افزود: به قضا و قدر الهی ایمان داریم، اما اطمینان داریم که تکرار حوادثی اینچنین یک دلیل آشکار بر عدم کفایت مسئولان حج و زیارت در عربستان سعودی از بلندپایه ترین مسئولان ذیربط تا سربازان راهنمایی رانندگی در مراسم حج است. 


عطوان با اشاره به این که در بیشتر موارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم علت و مسئول اصلی این حوادث شاهزاده ها هستند و مسلمانان نباید از عاملان اصلی این فجایع بگذرند تاکید کرد: دیگر وقت آن رسیده که این حوادث متوقف شود و سرزمین وحی در موسم حج به مکانی امن تبدیل شود.


حادثه روز گذشته منا واکنش هایی را نیز در بین کشورهای اسلامی داشت. «محمد گورمز» رئیس امور دینی ترکیه در پیامی ضمن ابراز تاسف از این حادثه، خواستار برگزاری یک جلسه در سطح بین المللی برای بررسی نحوه اعزام زائران به حج شد. رئیس جمهوری اندونزی نیز در پیامی تاسف خود را نسبت به این حادثه ابراز کرد و گفت: چنین حوادثی تنها بر اثر سوءمدیریت رخ می دهند. در پایان باید گفت هر چند این واکنش ها در برابر جنایتی که در مناسک حج امسال رخ داده اندک است، اما می تواند آغازی برای پایان دادن به سوء مدیریت و بی کفایتی سعودی ها در برگزاری حج باشد.


۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

بررسی حادثه خونبار منا

پنجشنبه دوم مهر به فاصله چند روز قبل از حادثه مشکوک  سقوط جرثقیل سنگین که منجر به کشته شدن ده‌ها زائر شد، در یک حادثه مشکوک دیگر نزدیک به 1300 زائر بنا به ادعای دولت عربستان در زیر دست و پا له شده‌اند، البته این مساله قابل برسی است .در صورتی که ازدهام جمعیت رخ می‌داد باید رقمی بین پنجاه تا صد نفر دچار جراهت می‌شدند، ولی این مساله که ۱۲۰۰ نفر در اثر ازدهام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند تا حدی دور از تصور است. ممانعت دولت عربستان از تسلیم کردن اجساد و بنا به گزارش گاردین، جمع شدن و حفاظت از اجساد توسط نیروهای امنیتی عربستان نیز تا حد زیادی به این تردید‌ها می‌افزاید. 

در حادثه قبلی جرثقیل متعلق به یک شرکت بستگان بن لادان دقیقا در روز یازدهم سپتامبر، بر روی زائر‌ها سقوط کرد و منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شد، با هر نوع محاسبه با علم احتمالات و ضرب کردن ۳۶۵ روز سال و تعداد شرکت‌هایی که در جهان می‌توانستند به جز شرکت نزدیکان بن لادن این کار را به عهده بگیرند احتمال این حادثه، زیر سه دهم درصد می‌شد، یعنی تقریبا صفراست .

در مورد حادثه بعدی که ممانعت دولت عربستان از تحویل اجساد و نپذیرفتن پزشکان ایرانی برای یاری رسانی احتمال هر نوع حادثه‌ای از حمله شیمیایی گرفته تا حوادث بعدی را نیز تقویت می‌نماید. حتی در صورت اینکه ادعا‌ها مبنی بر هل داده شدن و زیر دست و پا له شدن صحیح باشد این مساله به هیچ وجه دور از ذهن نیست که عامل انسانی بطور عمدی در این اتفاق دخیل باشد، زیرا حادثه‌ای با ین مقیاس و جزئیات در عربستان تا کنون کم نظیر بوده است. 

این مساله قابل توجه است که این اتفاقات در مدت زمانی بیش از دوسال نگذشته از به قدرت رسیدن ملک سلمان اتفاق افتاده است، و از یک طرف بی‌کفایتی ملک سلمان در اداره حرمین شریفین را نشان می‌دهد، از طرف دیگر زمزمه‌های بسیاری به گوش می‌رسد که این شخص حتی در درون خود خاندان آل سعود نیز دارای دشمنان زیادی است، و حمله به یمن نیز این اختلافات را تشدید کرده است. 

با توجه به اینکه این قبیل اتفاقات از زمان حادثه حج خونین، بسیار نادر و هر سال در مقیاس چندین نفری اتفاق می‌افتاد و شاید کل تلفات حج به ده نفر هم نمی‌رسید، این مساله دور از ذهن نیست که برخی از شاهزاده‌های سعودی که خواهان به قدرت رسیدن و ساقط کردن ملک سلمان هستند، در این حوادث دخالت داشته باشند. 

بدون تردید دیدار ملک سلمان از زخمی‌های حادثه قبلی و تعین مقدار مبلغ بسیار سنگین برای دیه کشته شدگان و زخمی‌های حادثه سقوط جرثقیل، نشانگر ترس ملک سلمان از حوادثی است که هم اکنون در داخل کشورش در حال رخ دادن است، و حادثه دومی که امروز منجر شد بیش از هزار نفر کشته شوند، با توجه به کاهش قیمت عمدی نفت توسط عربستان، و افزایش بی‌اعتمادی حجاج نسبت به عربستان در زمینه تامین امنیت می‌تواند نقش بسزایی در کاهش در آمد‌های عربستان داشته باشد، که این مساله بدون تردید می‌تواند حتی ملک سلمان را نیز به آستانه سقوط بکشاند. 

از یک دیدگاه دیگر نیزعدم کفایت ملک سلمان در تامین امنیت کشور حتی با در نظر گرفتن این مساله که یک توطئه داخلی در کار بوده است، و آغاز بمباران یمن از زمان زمام داری وی موئید این مسال است که وی کفایت سیاسی لازم را برای این سمت ندارد، و در صورتی که آل سعود خواهان حفظ خود باشد باید یک فرد با کفایت‌تر که توانایی حفظ امنیت را داشته باشد و در کشورهای منطقه دست اندازی نکند را به قدرت برساند. 

احتمالا حوادث مشابه از سوی جریان‌های مخالف ملک سلمان در آینده نزدیک در مکان‌های پرتردد زائرین قابل تکراراست، و این مساله دور از ذهن نیست که بزودی مخالفان ملک سلمان، به وسیله داعش که دست پرورده خود پادشاهان سعودی برای تسلط به سوریه و عبور دادن خط لوله از سوره به اروپا بود با خط دهی مخالفان ملک سلمان دست به عملیات تروریستی در داخل خود عربستان بر علیه حجاج بزنند، که این مساله باید مورد توجه مسئولین کشور ما باشد تا جان هموطنان به خطر نیفتند و تا زمان تامین امنیت قطعی همه اتباع ایران و قطع دخالت عربستان در کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه، باید یک تجدید نظر کلی در مناسک حج صورت بگیرد تا نه جان هموطنان به خطر بیفتند، و نه پولهایی که توسط حجاج ایرانی به بازار‌های عربستان سرازیر می‌شود صرف خرید اسلحه برای به آتش کشیدن سوریه و یمن بشود. 

این مساله مشهود است در صورتی که پادشاه عربستان خواهان حفظ تاج و تخت خود باشد باید هرچه سریع‌تر تمام کمک‌های خود را به داعش قطع نماید و به جنگ در یمن خاتمه بدهد، و به قلع و قمع مخالفان داخلی خود بپردازد در غیر این صورت بزودی شاهد اتحاد بین یمنی‌ها و بقیه مخالفان خود در داخل آل سعود و یا از آن قوی‌تر اتحاد داعش با شاهزادگان مخالف خود که خسارات جبران ناپذیری را به عربستان خواهد زد و منجر به سقوط خود وی خواهد شد، باشد که با توجه به طرز زمام داری ملک سلمان و پافشاری وی در جنگ افروزی در یمن این مساله دور از ذهن نیست که با پیشروی هوسی‌ها و اختلافات داخلی و حتی شورش‌های احتمالی و حضور احتمالی داعش در عربستان بزودی حکومت آل سعود و حتی خود این کشور نیز از هم بپاشد و تبدیل به یک چند قطبی شیعه و وهابی بشود.

۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۳:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

عاملان حوادث اخیر مکه را بهتر بشناسیم

بر اساس قرائن موجود شاید بتوان این حادثه را جلوه ای از جنگ قدرت در بازماندگان «عبدالعزیز» قلمداد کرد که طی آن «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در برنامه ای هدفمند قصد دارد «محمد بن نایف» ولیعهد و مسئول برگزاری کنگره عظیم حج را فردی بی کفایت معرفی کرده و از این رهگذر مقدمات برکناری وی را بعد از اتمام مراسم حج امسال فراهم آورد.


محمد بن سلمان البته همان جوان خام و بی تجربه و قدرت طلبی است که حدود ۱۸۰ روز است ملت مطلوم یمن به فرمان او به خاک و خون کشیده شده اند.


این جنگ قدرت که از همان فردای انتصاب بن نایف به منصب ولیعهدی سعودی آغاز شد و بسیاری از آن به عنوان پاشنه آشیل حکومت سعودی در دوران «ملک سلمان» یاد کردند، حداقل در چندین مرحله خودنمایی کرده است، که مهمترین آن برکناری «سعد الجبری» مسئول تحقیقات دربار و فرد نزدیک به شخص ولیعهد بود.


به بیان بهتر؛ پس از مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» و روی کار آمدن ملک سلمان، زلزله سیاسی در ارکان قدرت دربار آل سعود تنها به برکناری دو شاهزاده قدرتمند دربار یعنی «مقرن» و «متعب» منتهی نشد و از همان ابتدا جناح سیاسی مخالف ولیعهد جدید به رهبری فرزند پادشاه سعودی دست به کار شد تا به هر طریقی ملک سلمان را به بی کفایتی شخص بن نایف مجاب کند.


این سناریوی از پیش نوشته شده؛ البته در موسم حج امسال دامان حجاج دلباخته حرم امن الهی را گرفته و بیش از یک و نیم میلیون مسلمان در آتش قدرت طلبی و دعوای خانوادگی آل سعود گرفتار آورده است. سناریویی که از پس چند مرحله ـ حادثه سقوط جرثقیل، آتش گرفتن چندین هتل، سقوط پنکه سقفی در سعی صفا و مروه، حادثه قطار شهری حامل حجاج و... ـ به فاجعه صحرای منا منجر شد.


بر این اساس و چنانچه از مدت ها قبل برخی منابع اعلام کرده بودند که پادشاه سعودی بعد از مراسم حج امسال ولیعهد را برکنار و پسرش را به عنوان جایگزین خود معرفی خواهد کرد، به نظرمی رسد که سناریوی بی کفایت نشان دادن بن نایف فاجعه منا را رقم زده باشد، به ویژه آنکه با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر بستن راه حجاج برای عبور محمد بن سلمان از آن منطقه به عنوان علت اصلی بروز این فاجعه، معلوم نیست به چه دلیلی این کاروان پر تعداد در این ازدحام قصد عبور از آن محل را داشته است!


نکته آنکه؛ در پی بروز این اتفاق، ملک سلمان با هدف سرپوش گذاشتن بر نقش مقصر اصلی حادثه یعنی پسرش، بلافاصله حکم گردن زدن ۲۸ مامور حاضر در محل را صادر کرده است.


بر این اساس؛ به نظر می رسد که بی کفایتی آل سعود در پذیرایی مناسب از مهمانان حرم امن الهی و شعله ور شدن جنگ قدرت در عربستان، دلیل اصلی قربانی شدن حدود ۲۰۰۰ تن از حجاج طی هفته های اخیر در سرزمین حجاز بوده است. بنابراین می طلبد که علاوه بر سازمان های بین المللی، رهبران جهان اسلام نیز به وظیفه خود در قبال این بی مسئولیتی آل سعود عمل کرده و مسئله را تا رسیدن به نتیجه روشن و مطلوب پیگیری کنند.


شاید امروز دوباره باید طنین جاودانه خمینی کبیر (ره) را از دل تاریخ بشنویم، آن گونه که پس از حادثه خونین سال ۶۷ مکه فرمود: «آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم نمودند... ما اگر می خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان بر نمی آید، بدین خوبی نمی توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران بی اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کردند، موفق نمی شدیم.» 

۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۲:۵۷ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی