از ابتدای قرن حاضر با وقوع حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نسبت دادن هر اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان به مسلمانان، به امری عادی تبدیل شده است. این شگرد اسلام‌هراسانه، با چنان جدیت و هماهنگی‌ای از سوی رسانه‌های غرب پیگیری شده که دیگر کسی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان، تعجب نمی‌کند وقتی تروریست‌های مسلح و جنایتکار فوراً “اسلامگراها”، “مسلمانان افراطی”، “جهادگران اسلام” و… خطاب می‌شوند.

پروپاگاندای رسانه‌ای از هیچ اقدامی برای بدنام کردن مسلمانان و القای رعب و وحشت از این دین آسمانی فروگذار نکرده است. در دو سه سال‌ اخیر که گروه تروریستی “داعش” به عامل وحشت در سراسر دنیا شناخته می‌شود، با وجود اینکه تمام فِرق اسلامی افراطیون را تکفیر کرده‌اند، باز هم با سوءاستفاده از نفرت و وحشت عمومی، شاهدیم که حتی در برخی رسانه‌ها نام “دولت اسلامی” بدون گیومه استفاده می‌شود.
*** جنگ رسانه‌ای در مناسبت‌های مذهبی
 در ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  قرن‌هاست که در این ایام پیروان آن حضرت در اقسی‌نقاط جهان به ماتم و سوگواری می‌پردازند. هر سال در همین ایام، موج شدید ضدّ تبلیغاتی علیه تشیع، بازتاب مراسم عزاداری عاشورا در فضای مجازی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.
این موج ضدّ تبلیغاتی و به طور کلی نحوه اطلاع‌رسانی در یاهو، موتور جستجوی گوگل، خبرگزاری‌ها و مطبوعات غربی که امر تازه‌ای مختص به امسال هم نیست، دو دلیل اصلی ممکن است داشته باشد:
• ادعای بازتاب رسانه‌ای و نمایش بی‌طرفانۀ وقایع؟!
اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های غربی، دلیلشان برای نمایش این همه خشونت را شغل خود عنوان کنند، خودشان بی‌طرفی و صداقت در انعکاس خبر در این انجام وظیفه‌شان را به سخره گرفته‌اند؛ چراکه مراسم عظیم دهه اول محرم، حتی عکاسی از قمه‌زنی کودکان در دورافتاده‌ترین محلات پاکستان را شامل می‌شود، ولی به طور مثال اجتماع پرشور عزاداران حسینی در بزرگ‌ترین شهرهای ایران را در بر نمی‌گیرد.
اندیشمندان و محققان بسیاری هر ساله در مدح قیام عاشورا و ستایش ظلم‌ناپذیری فرزند آخرین پیامبر الهی صلوات الله علیه و آله، قلم‌فرسایی کرده‌اند که هیچ کدام، نه در این ایام و نه در سایر مواقع، آن طور که باید و شاید مورد توجه خبرنگاران قرار نمی‌گیرد.
• معرفی مکتب تشیع همراه با وحشت و خشونت
امسال از آغازین ساعات روز عاشورا صفحه نخست سایت یاهو مملوء از تصاویر دلخراشی مربوط به قمه‌زنی و زنجیر تیغ‌زنی در عراق بود.
لنزهایی که روز عاشورا بر روی
خبرگزاری‌های رویترز، بی‌بی‌سی، دویچه وله و روزنامه نیویورک‌تایمز هم لنز دوربین‌هایشان را جهت دادند و از مراسم عظیم سوگواری عاشورا در جای جای کره زمین، فقط خنجرهای خون‌آلود را گزینش کردند.
علاوه بر این ایام خاص، در هر زمان دیگری که واژه لاتین “Ashura” به موتور جستجو گوگل داده می‌شود، تا ۸۹۷.۰۰۰ صفحه اینترنتی فقط و فقط تصاویر دلخراش و مشمئزکننده‌ای از مراسم قمه‌زنی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد!
لنزهایی که روز عاشورا بر روی
مغرضانه بودن اخبار غرب از مراسم سوگواری مذهبی در اسلام، زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم این قبیل مراسم و آیین‌های مذهبی هرگز اختصاص به مذهب تشیع ندارد.
فقط در این بخش اشاره ای به 
“نمایش مصائب” (Passion)، یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی کاتولیک‌هاست که طی آن مصائب حضرت مسیح (ع) اعم از محاکمه، رنج، شکنجه، (به اعتقاد مسیحیان) مرگ و سرانجام مصلوب شدن ایشان به تصویر کشیده می‌شود.

لنزهایی که روز عاشورا بر روی
این مراسم مسیحی یکی از آیین‌های همراه روزه‌داری در “هفتۀ مقدس” (۲۹ مارس: هفتۀ آخر زندگانی مسیح) به شمار می‌رود و در تمام اروپا و بخش‌هایی از آسیای شرقی از لهستان و رومانی و اسپانیا گرفته تا فیلیپین رواج دارد.

که هیچگاه از آن در رسانه خبری نیست 

و اما اربعین ...

نور- صدا- دوربین: خاموش!

 و در حالی که بزرگترین اجتماع مردمی و مذهبی دنیا در حال شکل گرفتن می باشد سانسور شدید رسانه های غربی طبق معمول سالهای گذشته هم چنان ادامه دارد.  هر ساله در ایام اربعین جمعیت چند ده میلیونی زائرین به سمت حرم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام حرکت می کنند و بدون شک این بزرگترین حرکت مردمی و مذهبی در طول تاریخ بشر می باشد. مسمانان اعم از سنی و شیعه و حتی غیر مسلمانانی که در این مراسم شرکت می کنند از کشورهای مختلفی همچون ایران، مصر، الجزائر، سوریه، ترکیه، لبنان، بحرین، لیبی هند، پاکستان، افغانستان، کویت و قاره‌های مختلف و کشورهای دور دست همچون آمریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه و … می باشند. خرد و پیر و جوان از مرد و زن در این همایش بزرگ شرکت می کنند و به عشق حضرت سید الشهدا قدم به قدم بر درجات معنوی خود می افزایند. اگر چه این خیل عظیم عاشقان هیچ نگاهی به انعکاس عروجشان ندارند اما مثل همیشه جای بسی تاسف است به حال مردمی که توسط رسانه های غربی و استکباری در سانسور خبری به سر می برند.

رسانه هایی که با ادعای آزادی اطلاعات و خبر همواره در مسیر نشر ارزش های اصیل اسلامی و بخصوص شیعی مهر تغافل بر دهان و قلم خود می زنند و لنز دوربین های خود را برای نشان دادن اسلام اسرائیلی داعش تیز و تمیز می کنند. همان دوربین هایی که  از روز عاشورا فقط تصاویر قمه زنی و برخی شیوه های عزاداری عده ی قلیلی از شیعیان را به مخاطبین خود برای نشان دادن چهره ی خشنی از اسلام و شیعه نشان می دهند، در این روزها تیتر یکِ خبرهایشان چیزی نخواهد بود جز تصاویر بسته ی چهره ی نوکران نظام صهیونیزم جهانی و اخبار و تصاویر و فیلم های زرد مناسب شأن خودشان.


ولی امسال کمی این سکوت شکست ..

بازتاب اربعین در نشریه "هافینگتون پست" و توصیف آن به بزرگترین تجمع دینی جهان

نشریه معروف آمریکایی "هافینگتون پست" در مقاله ای به زیارت میلیونی اربعین حسینی پرداخته است.

در مقاله مذکور، زیارت اربعین را بزرگترین و باشکوه‌ترین تجمع دینی در جهان توصیف شده و آمده است: تعداد زائران این تجمع 5 بار بیشتر از مراسم بزرگ و مهم "کومبه‌میلای" هندوها که هر 3 سال یکبار برگزار می شود است و علاوه بر این اربعین در شرایط امنیتی خطرناک و با وجود تروریسم و خطر انفجار در هر لحظه بر گزار می شود و آنها با این اقدام به جهان پیام می فرستند.

نویسنده مقاله مذکور سپس داستان یک مرد استرالیایی را نقل می کند که پس از مشاهده زیارت باشکوه اربعین در تلویزیون در سال 2003 که صدام سقوط می کند به کربلا می آید و با شرکت در این مراسم از مسیحیت کاتولیک به اسلام می گراید. 

نویسنده مقاله سپس به شرح و مقایسه اربعین با دیگر اتفاقات می پردازد و می نویسد: در زلزله "هائیتی" وزارت دفاع آمریکا فقط 4 میلیون وعده غذایی داد و در اربعین 200 میلیون وعده غذایی تهیه می شود و همه از محل خیرین است. نویسنده سپس خواستار گنجاندن زیارت اربعین در کتاب رکوردها به عنوان بزرگترین تجمع بشری، بزرگترین سفره غذا در جهان و بزرگترین تعداد داوطلبان در یک مکان و غیره می شود.

وی سپس از رسانه های غربی به خاطر برخورد سیاسی با اربعین حسینی به شدت انتقاد می کند و می پرسد: چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری در "هنگ کنگ" پوشش داده می شود اما از بزرگترین تجمع بشری در جهان با حضور زن ومرد و کودک چشم پوشی می شود؟ 

در پایان این مقاله آمده است: اگر می خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو زیرا مراسم ارزش ها و الگوهاست و اگر خواستی داعش را بشناسی برو به اربعین و دشمنان داعش را بشناس.
 


شرح ندارد…

110e5fbf4ff8fcdb0bbfa083ca621990