واتس‌اَپ (به انگلیسیWhatsApp) یک سرویس پیام رسانی (چت) برای تلفن‌های همراه است که در شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده است.

 مؤسس شرکت و سازنده این برنامه جان کوم است. پیام‌رسان WhatsApp سامانه ای نرم‌افزاری برای گوشی‌های هوشمند آندروید، آیفون، نوکیا، و بلک‌بری است. این پیامرسان از ارتباط دیتا و یا WLAN (وای-فای) برای فرستادن پیام استفاده می‌کند. این سرویس پیام رسانی تنها سال اول رایگان است و پس از آن ۰٫۹۹ دلار در سال باید پرداخت شود. واتس اپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای اس ام اسیا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند. واتس اپ در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان ۴۵۰ میلیون کاربر داشته که حداقل ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند.


کارکرد:

علاوه بر قابلیت فرستادن متن می‌توان فایلهای عکس، صوتی، ویدیو و موقعیت جغرافیایی گوشی فرستنده را که بوسیلهٔ جی پی اس و آنتن های تلفن همراه پیدا می‌شود، نیز از طریق واتس اپ ارسال نمود. واتس اپ اطلاعات کاربر و مخاطبان را از آدرسبوک تلفن همراه می‌خواند و نیازی به وارد کردن لیست مخاطبان در نرم‌افزارنیست.


شکسته شدن رکورد جهانی:

در تاریخ ۱ بهمن سال ۱۳۹۲ اعلام شد این برنامه ماهانه ۴۳۰ میلیون کاربری که حداقل در ماه یک بار استفاده می‌کند دارد و روزانه بیش از ۵۴ میلیارد پیام کوتاه جا به جا می‌کند که با توجه به این آمار رکورد ارسال پیام کوتاه در روز در جهان شکسته شد.


خریداری توسط شرکت فیسبوک :

در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ شرکت فیسبوک اعلام کرد که واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرده است که از این مبلغ ۴ میلیارد دلار به صورت نقدی و ۱۵ میلیارد دلار به شکل سهام فیسبوک به مالکان آن پرداخت شده است. امسال(۲۰۱۴میلادی) مؤسس واتس‌اپ نیز به لطف تصاحب این شرکت توسط فیس‌بوک، به جمع میلیاردر ها پیوسته است.


موسس WhatsApp‬ چگونه Billionaire شد؟

Jan Koum در سال ۱۹۷۶ در اوکراین متولد شد. او در خانواده‌ای فقیر بود اما توانست در سن ۳۷ سالگی نرم‌افزار خود را به ارزش ۱۹ میلیارد دلار به ‫#‏فیسبوک‬بفروشد که این رقم ۱۰ درصد GDP کشور اوکراین است.


تا اینجا باشه مابقی برای قسمت دوم ...