صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

گوشی‌های هوشمند ارزش‌های اخلاقی ما

گوشی‌های هوشمند همراه همیشگی زندگیِ ما شده‌اند. بسیاری از ما صبح‌ها بلافاصله بعد از چشم‌بازکردن، سراغ آن‌ها می‌رویم و شب‌ها نیز صفحۀ گوشی‌هایمان آخرین چیزی است که می‌بینیم. باوجوداین، هنوز چیزهای بسیاری است که دربارۀ تأثیرات ظریف این وسایل سحرآمیز بر زندگی‌مان نمی‌دانیم. تحقیقی جدید تأثیر استفاده از گوشی‌های هوشمند را در لحظۀ تصمیم‌گیری‌های اخلاقی بررسی کرده است.


تصور کنید که ایمیلتان را باز می‌کنید و پیام دیوانه‌کننده‌ای را می‌بینید: بحرانی جدی و اخلاقی، در خانه یا در محل کارتان، به وجود آمده و شما باید خیلی سریع تصمیم بگیرید. چه واکنشی نشان می‌دهید؟ قانون سفت و سخت «درست‌وغلط» را به کار می‌برید یا تصمیمی سودانگارانه می‌گیرید و به «آنچه به درد بخورد» عمل می‌کنید؟

شگفت‌آور است که پاسخ شما احتمالاً بسته به این خواهد بود که با گوشی هوشمند کار می‌کنید یا با کامپیوتر شخصی.

جملۀ قبلْ نتیجۀ تحقیقی است که به‌تازگی منتشر شده است و حاکی از این است که «احکام اخلاقیِ افراد منوط است به موقعیت دیجیتالی، که در آن با نوعی دوراهیِ اخلاقی مواجه می‌شوند».

بر اساس این تحقیق، زمانی که با «دوراهی‌های اخلاقیِ پرتعارض» مواجه می‌شویم -مخصوصاً زمانی که در موقعیتی حساس هستیم و وقت برای تصمیم‌گیری کم است-، اگر در حال کارکردن با گوشی هوشمند باشیم، نه کامیپوتر، احتمال اینکه راه‌حلی سودانگارانه را انتخاب کنیم بیشتر است.

در مجلۀ کامپیوترز این هیومن بی‌هیویر۱، تیم تحقیقی که آلبرت بارک‌دوران، روان‌شناس دانشگاه سیتی لندن،

تحت فشار، برخی از موقعیت‌های دیجیتال -مشخصاً گوشی‌های هوشمند- می‌توانند باعث تصمیم‌گیری سودانگارانه شوند

سرپرست آن بود سلسله‌آزمایش‌هایی را طراحی کرد که شواهد این نظریۀ شگفت‌انگیز را فراهم می‌کند. با این همه، همان‌طور که این محققان خاطر نشان می‌کنند، «در کل، انتظار می‌رود که واکنش‌های پرعجله‌تر و به‌لحاظ زمانی فشرده‌تر با تصمیم‌های احساسی/شم‌محور۲همراه شوند».

به بیان دیگر، هنگامی که عجله می‌کنیم، به واکنش‌های شهودی‌مان اعتماد خواهیم کرد، و -در مورد سؤال‌های اخلاقی- چنین معنا می‌دهد که به یکسری از قواعد ابتدایی بازگردیم که در دوران کودکی یاد گرفته‌ایم. اما عجیب این است که بارک‌دوران و همکارانش یافتند مسئله آن زمانی نیست که اطلاعات پردردسر از طریق گوشی به دست ما می‌رسد.

تحقیق آن‌ها دوراهیِ مشهور قطار۳ را مطرح می‌کند که، در آن، فرد می‌بایست این تصمیم بسیار فوری را  بگیرد که آدم چاقی را جلوی قطار بیندازد یا خیر، کاری که یک نفر را به کشتن می‌دهد، اما جان پنج نفر دیگر را نجات خواهد داد، وگرنه قطارْ آن‌ها را زیر خواهد گرفت.

در یک آزمایش به ۹۴۵ آمریکایی، که به‌صورت آنلاین از آن‌ها سؤال پرسیده می‌شد، این دوراهی ارائه شد. نیمی از آن‌ها با کامپیوتر شخصی‌شان کار می‌کردند و در دست نیمی دیگر گوشی هوشمند بود.

محققان می‌گویند: «وقتی که آن‌ها با گوشی هوشمند کار می‌کردند، احتمال اینکه شرکت‌کنندگان آن فرد چاق را قربانی کنند، تا پنج مرد دیگر را نجات دهند، بیشتر از زمانی بود که با کامپیوتر این بازی را انجام می‌دادند.»

وقتی که این بازی را به‌طور پیاپی بازسازی کردند، جز در یک دور که وقت شرکت‌کنندگان برای تصمیم‌گیری حدی نداشت، این آزمایش‌ها همان نتیجه را تصحیح و تأیید 

می‌گویند استفاده از گوشی‌های هوشمند «تأثیر ظریفی» بر ما می‌گذارند که در آن افراد تمرکزشان را به سمت کارویژۀ اصلی محدود می‌سازند

کرد. آن‌هایی که وقت بیشتری برای تعمق داشتند بسیار خوب بین یک تصمیم سودانگارانه و قانون اخلاقیِ «هیچ‌کس را تحت هیچ شرایطی نکُش» تمایز گذاشتند.

اما بارک دوران و همکارانش این نتیجه را گرفتند که، تحت فشار، برخی از موقعیت‌های دیجیتال -مشخصاً گوشی‌های هوشمند- می‌توانند باعث تصمیم‌گیری سودانگارانه شوند.

چرا باید چنین باشد؟ محققان می‌گویند استفاده از گوشی‌های هوشمند «تأثیر ظریفی» بر ما می‌گذارند که در آن «افراد تمرکزشان را به سمت کارویژۀ اصلی محدود می‌سازند و سرنخ‌های مشخص را نادیده می‌گیرند یا کنار می‌گذارند».

با توجه به صفحۀ باریک تلفن و این واقعیت که احتمال دارد تلفن‌همراه در محیطی عمومی و آکنده از مزاحمت‌های بصری استفاده شود، کاربران ملزم شدند که بر صفحۀ گوشی تمرکز کنند. این کار در شیوۀ تفکری غیرشخصی‌تر و انتزاعی‌تر نتیجه می‌دهد و به تفکری عقلانی‌تر -و نه تفکری اخلاقاً سختگیر- منجر می‌شود.

دست‌کم، نظریه چنین از آب درآمده است. این تحقیق، در گونۀ خودش، یکی از نخستین مطالعات بود و تعداد تحقیق بیشتری ممکن است انجام شود. مطمئناً با توجه به حضور فراگیر گوشی‌های هوشمند، ما به فهم بهتری از این نیاز داریم که چگونه این گوشی‌ها بر نحوۀ تفکر ما و تصمیم‌هایمان تأثیر می‌گذراند.

تا به حال، برای فهم علت این تأثیرگذاری، اَپلیکیشنی ساخته نشده است!


پی‌نوشت‌ها:
* این مطلب در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۷ با عنوان «?Are Smartphones Changing Our Moral Values» در وب‌سایت پسیفیک استاندارد منتشر شده است و وب‌سایت ترجمان در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ این مطلب را با عنوان «آیا گوشی‌های هوشمند ارزش‌های اخلاقی ما را دارند تغییر می‌دهند؟» ترجمه و منتشر کرده است.
[۱] Computers in Human Behavior
[۲] gut feeling decisions
[۳] trolley dilemma

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

کتاب مهندسی اجتماعی (هنر جنگ روانی، هک کردت بشر، ترغیب و فریب)

کتاب مهندسی اجتماعی 

(هنر جنگ روانی، هک کردت بشر، ترغیب و فریب)


منتشر گردید


لینک خرید اینترنتی کتاب


در این کتاب با نسل جدیدی از مهاجمین سایبری آشنا می شوید که از تخصص خود برای نفوذ به دل راهکارها و ابزارهای سازمان ها بهره می گیرند.

این نسل جدید از مهاجمین را تحت عنوان مهندسین اجتماعی می شناسند. که به نوعی مشابه هکرها هستند؛ در هر حال هدف اصلی آنها دست گذاشتن روی نقطه ظعف هر انسان یعنی روان او می باشد. مهندسان اجتماعی از رسانه هایی نظیر تماس های تلفنی و شبکه های اجتماعی برای فریب افراد استفاده می کنند تا بتوانند به اطلاعات مهم و حساسشان دسترسی پیدا کنند.

کتاب مهندسی اجتماعی


کتاب مهندسی اجتماعی

۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

چگونه تروریست ها و فعالیت های مشکوک به حملات تروریستی را تشخیص دهیم؟

با توجه به گسترش فعالیت های تروریستی در سراسر جهان و به ویژه منطقه ی خاورمیانه بنظر می رسد باید آگاهی در مورد علائم حملات تروریستی بالاتر برود و با هوشیاری بیشتری مراقبت فعالیت های اطرافمان باشیم تا پیش از وقوع حملات تروریستی و قبل از این که خیلی دیر شود جان خود و اطرافیانمان را نجات دهیم. در ادامه ی این مطلب می خواهیم نشانه هایی از وقوع عملیات های تروریستی را به شما معرفی کنیم که با دیدن آن ها باید هوشیار بوده و سریع عکس العمل نشان دهید.

روش نخست: تشخیص توطئه های بالقوه

۱- مراقب نظارت های مخفیانه باشید

aid909460-v4-900px-Recognize-Signs-of-Terrorist-Activities-Step-1-Version-2-w700

ادامه مطلب...
۱۷ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

شناخت فناوری Blockchain

«فناوری Blockchain، نسل دوم اینترنت را ارائه می دهد.»

اگر این جمله کمی مبالغه آمیز به نظر می رسد، باید بدانید که حتی این عجیب ترین جمله «الکس تپسکات» در کنگره جهانی کسب و کار دیجیتال که روز گذشته در مادرید با حضور مدیران اجرایی شرکت های بزرگ برگزار شد هم نیست.

او ادعا کرد که «بلاک چین» قدرت بانک ها را سلب خواهد کرد، توزیع انرژی را بسیار موثرتر کرده، مشکلات صنعت موسیقی را برطرف کرده و ژورنالیسم را هم نجات می دهد.

تپسکات نویسنده کتاب «انقلاب بلاک چین» (Blockchain Revolution) است و در روز دوم DES 2017 نطقی در ارتباط با آن ارائه کرد. فناوری اینترنت بر اساس فرستادن کپی فایل ها و دسترسی به نسخه اصلی در هر زمانی است که به آن ها نیاز داریم. درست مثل یک پرینتر.

تپسکات می گوید: «خیلی خوب است که یک پرینتر برای اطلاعات داشته باشیم. اما داشتن یک پرینتر برای پول و لوازم خیلی خوب نیست.»

بلاک چین اینجا وارد کار می شود.

Blockchain چیست؟

ادامه مطلب...
۰۹ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

هوش سیاه مصنوعی

چندی قبل یک ماشین خودران عجیب و غریب در خیابان های ساکت و آرام نیوجرسی آمریکا به حرکت درآمد. آن ماشین در واقع حاصل تلاش محققان انویدیا بود و تفاوت چندانی هم با دیگر اتومبیل های سطح خیابان نداشت، با این همه کاملا متمایز از تلاش های قبلی گوگل، تسلا و جنرال موتورز بود و سعی می کرد قدرت هوش مصنوعی را به همگان نشان دهد.

ماشین انویدیا دستورالعمل واحدی که از جانب یک مهندس یا برنامه نویس در اختیارش قرار گرفته باشد را دنبال نمی کرد و در مقابل تماما به الگوریتمی متکی بود که به آن یاد داده بود با نگاه کردن به یک راننده، راه و روش کار را فرا بگیرد.

اینکه ماشینی با این مشخصه بسازید، در نوع خود بی نظیر است اما از سویی هم می توان این موفقیت را نگران کننده خواند چراکه دقیقا مشخص نیست ماشین تصمیمات خود را بر چه اساسی می گیرد.

اطلاعات به دست آمده از سنسورهای ماشین مستقیما برای شبکه عظیمی از عصب های مصنوعی ارسال می شوند که داده ها را پردازش کرده و سپس فرامین مورد نیاز را برای هدایت فرمان، ترمزها و دیگر سیستم ها صادر می کند.

این ماشین رانندگی را با نگاه کردن به انسان یاد می گیرد

عملکرد این ماشین ظاهرا با واکنش هایی که از یک راننده انتظار می روند برابری می کردند، اما چه می شود اگر روزی رفتارهایی غیرمنتظره از ماشین سر بزند و مثلا خود را به درختی بکوبد یا اینکه با سبز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی به حرکت در بیاید؟

ادامه مطلب...
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۱۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی