هر چیزی که افراد به آن وابسته شده باشند، اعتیاد به حساب می‌آید.

این روز ها هرکجا که میروی ...بحث کلش آو کلنز است ...
جم دارید ...
 چقد اکسیر داری...
 چند کارگر داری ...
مرحله چندی ...
 آپدیت کردی ...
کلن چی هستی ...
هک کلش .... 
اتک .....

تو این هفته بیشتر مراجعه کنندگان خدمات تلفن همراه مربوط به بازی کلش آو کلنز ...در تمامی رده های سنی 

تو این مدت خیلی ها به ما مراجعه کردن :
شوهر من خیلی عصبی و بی حوصله شد کاش تمام میشد
زن و شوهر هر دو روزی ۹ ساعت درگیر بازی
آقا به فریادم برسید اکانت کلش هک شد
تمام زندگیم تو گوشی رفت : ۸ ماه دارم بازی میکنم ... 
پسرم خیلی پر خاشگر شد همش سرش تو گوشی هست
تا هر چیزی بهش میگم  میگه بزار یه اتک کنم .... 
با همسرم به مشکل خوردم سر این بازی روز شب برام نزاشته 
اقا من ۳ میلیون جم خریدیم چطوری این بازی ول کنم 
من دانشجو هستم ودیه خانه ام رو گرفتم گوشی و جم خریدم 
گردهمای کلش بازی ها که انقدر حرف داره که نمی توانم اینجا مطرح کنم 


خانواده ها و معتادین 
نسل جدید 
 بخوانید 
این یک اخطار جدی است 

کلش آو کلنز چیست 
(به انگلیسیClash Of Clans) یک بازی رایگان تلفن همراه و تبلت به صورت آنلاین به سبک بازی ویدئویی راهبردی می‌باشد که توسط شرکت سوپرسل طراحی شده است. این شرکت در شهر هلسینکی پایتخت کشور فنلاندقرار دارد.

کی آمده ...

کلش آو کلنز در ۲ اوت ۲۰۱۲ برای سیستم عامل آی‌اواس منتشر شد.

این بازی همچنین برای اندروید در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ در کانادا و فنلاند و نهایتاً در ۷ اکتبر ۲۰۱۳ در گوگل پلی به صورت بین‌المللی برای این سیستم عامل منتشر شد.


حالا داستان چی هست :

در این بازی شما رهبری قبیله‌ای کوچک را به عهده می‌گیرید. در این بازی چهار عنصر بسیار مهم وجود دارند: طلا، اکسیر٬ اکسیر سیاه و گوهر.

اکسیر ماده‌ای به رنگ بنفش است که توسط دستگاه‌های سازنده اکسیر تولید می‌شوند و نقش بسیار مهمی در پیشرفت قبیله شما دارند. برای نمونه برای ساخت یا ارتقای ده نوع سرباز و یا برای بالا بردن ساختمان‌های دیگر نیاز به مقادیر گوناگونی از اکسیر خواهید داشت. در آغاز بازی شما دو دستگاه سازنده اکسیر دریافت می‌کنید که به صورت خودکار برای شما اکسیر تولید می‌کنند و این اکسیر در بخشی به نام مخزن اکسیر نگه‌داری می‌شود. در ادامه با پیشرفت دهکده می‌توانید دستگاه‌های سازنده اکسیر را پیشرفته کنید و به شمار تولید آن‌ها بیفزاید.

از طلا بیشتر برای ساخت و ارتقای وسایل دفاعی٬ دیوارها و ساختمان اصلی نیز استفاده می‌شود.

همچنین شما می‌توانید با حمله به دیگر قبایل و غارت دهکده‌ی آن‌ها هم پیشرفت کنید و هم طلا و اکسیر زیادی بدست بیاورید.

اکسیر سیاه ماده‌ای کم‌یاب و ارزشمند می‌باشد که از آن برای ساخت و ارتقای سربازهای دارک اکسیری٬ ساخت و ارتقای قهرمانان (بربرین کینگ و آرچر کوئین) و همچنین شارژ کردن اینفرنو تاور (برج جهنمی) استفاده می‌شود


خوب در امدی هم داشته :

بازی کلش آو کلنز در آوریل ۲۰۱۳ توانست به همراه بازی هی دی (به انگلیسی: Hay day) توانست درآمد خالصی ۲۷۹ میلیون دلاری کسب کند. درآمد روزانه این بازی ۲.۴ میلیون دلار که از ۸.۵ میلیون کاربر این درآمد را کسب نموده است. اپلیکیشن این بازی در بازه دسامبر ۲۰۱۲ تا می ۲۰۱۳ جز ۵ اپلیکیشن برتر از نظر دانلود بوده است. این اپلیکیشن این بازی سومین بازی پرفروش در اپستور و گوگل پلی بوده است






بر اساس تعریف سازمان ملل هر چیزی که افراد به آن وابسته شده باشند، اعتیاد به حساب می‌آید.


نکته:

بازی‌های اینترنتی که طوری طراحی شده‌اند که رسیدگی مداوم افراد را لازم دارند و وابستگی را در پی دارند 


بدون شک دنیای آینده، دنیای نرم‌افزارهاست. موبایل و اینترنت و وسایل مشابه اینها وسایل ارتباطی هستند که به دلیل سرعت و امکاناتی که در اختیار افراد قرار می‌دهند از آنها استقبال می‌شود. اگر از این وسایل و نرم‌افزارها درست و به اندازه کافی استفاده شود مفید هستند و آسیب کمی دارند در غیر این صورت عواقب زیادی دارند و با این روند روزافزونی که می‌بینیم افراد به این برنامه‌ها وابسته می‌شوند جای نگرانی وجود دارد.


عواقبی که می‌گویید این بازی‌ها دارند کدامند؟

یکی از مهمترین موارد این است که باعث شود افراد از زندگی واقعی دور شوند و در فضاهایی غیرواقعی سیر کنند. اینطور که همه ما می‌بینیم روز به روز به تعداد کسانی که در هر جا به جای ارتباط گرفتن با دیگران با موبایل یا کامپیوترشان سرگرم باشند اضافه میشود. سر کلاس به جای درس دادن به حرف استاد و معلم با این نرم‌افزارها مشغولند، در مترو و اتوبوس به جای این که کتاب بخوانند بازی می‌کنند، در مهمانی‌ها به جای معاشرت با دیگران در فضاهای مجازی هستند و به طور کلی به جای این که به فکر تولید باشند، وقتشان را هدر می‌دهند. در کنار این عواقب، مساله دیگری که نباید از آن غافل بود این است که این بازی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم قرار است افراد را به سمت فرهنگ غربی هدایت کنند. تایلور، مردم‌شناس انگلیسی نظریه‌ای داشت بر مبنای این که فرهنگ و تمدن آنگلوساکسون باید برتری پیدا کند و حالا تمام این کارها در همان زمینه انجام می‌شود. بدترین ضرری که در پی وابستگی افراد کشورهای مختلف به این بازی‌ها پیش می‌آید این است که از هویت ملی و میهنی‌شان دور می‌شوند و بعد از وابسته شدن به این سرگرمی‌ها، به ابزاری که این سرگرمی را برایش فراهم می‌کند وابسته می‌شود و بعد از آن به فرهنگی که متعلق به کشور سازنده این وسیله است.


چه عاملی باعث می‌شود در وابسته کردن افراد موفق باشند؟

در هر جایی دلایل خاص خودش را دارد اما مثلا در کشور ما، جوانان تفریح دیگری جز استفاده از اینترنت و موبایل و سرگرم شدن با این بازی‌ها و نرم‌افزارها ندارند. اگر بخواهند از خانه خارج شوند و به تئاتر و سینما یا باشگاه ورزشی بروند هزینه‌های زیادی را باید متقبل شوند که با این گرانی و بیکاری از توان بیشترشان خارج است. ضمن این که فضایی هم برای حرف زدن و تبادل نظر با یکدیگر ندارند بنابراین به محیط‌های مجازی و شخصیت‌های غیرحقیقی و کارتونی رو می‌آورند و خودشان را با آنها سرگرم می‌کنند. در کنار اینها، الان می‌بینیم که تفاوت بین نسلی زیاد شده و حتی افرادی که چند سال با همدیگر اختلاف سن دارند زیاد حرف همدیگر را نمی‌فهمند چه برسد به این که پدر و مادرها و فرزندانشان بخواهند اوقات زیادی را با همدیگر سپری کنند و حرف بزنند تا این خلاء پر شود و کودکان، نوجوان‌ها و جوان‌ها سرشان را از اینترنت و موبایل بیرون بیاورند. درواقع یک دلیل مهم این است که وابستگی‌های عاطفی که در بیرون وجود ندارد می‌تواند به وابستگی‌های مجازی منجر شود.


با توجه به این عواقبی که به آن اشاره کردید، چه کار باید کرد؟


جواب با خودتان ...................


تهیه تنظیم : سید علی موسوی 


کپی بردار منوط به اجازه کتبی