صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

[ویژه]تجاوز آنلاین به خانواده و اخلاق

در نرم افزارهای ارتباطی وایبر، تانگو، لاین، واتس اپ، کوکو و … گروه های متعددی تشکیل شده اند که کارویژه آنها اباحی گری، روابط نامشروع جنسی مجازی، هتاکی های جنسی و چت های مستهجن است؛ موضوع نگران کننده این است که تعداد این گروه ها رو به افزایش دارد. این گروه ها، نهاد خانواده و اخلاق را هدف قرار داده اند.

پنج سال پیش بود که نرم افزار ارتباطی «وایبر» با قابلیت ارسال پیام و برقراری تماس رایگان از سوی شرکت وایبر و توسط مالکان این شرکت یعنی «تلمن مارکو، ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسمچا» که صهیونیستی هستند، وارد فضای تکنولوژیک جهانی شد.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

ادامه مطلب...
۳۰ آبان ۹۳ ، ۲۳:۵۲ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر روابط اجتماعی

نرم افزار و وب‌ سایت‌های شبکه‌های اجتماعی حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر را در اختیار دارند و امکان سوء‌استفاده شرکت‌های تجاری و دولت‌ها از این اطلاعات همواره از دغدغه‌های اصلی مطرح شده درباره‌ی این شبکه‌هاست

نقطه اشتراک میان تمامی تهدیداتی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ اعتماد زیادی است که کاربران به برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی، لینک‌ها، تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های اجرایی که از طرف دوستان آن‌ها ارسال شده است، دارند.

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران اینترنت، نیازمند بررسی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان‌هاست. افزایش توجه کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی و رشد این سایت‌ها در فضای مجازی در سال‌های اخیر موجب شده مطالعات علمی درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

ادامه مطلب...
۲۵ آبان ۹۳ ، ۰۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید علی موسوی

مایک کرینگر وقتی از اینستاگرام می گوید


مایک کرینگر یکی از دو بنیان‌گذار اصلی از تغییر پروژه­ای دم­دستی به یک موفقیت تاریخی (یعنی اینستاگرام) می نویسد:

نیم نگاهی به چهار سال پیش در همین روزها:

۶ صبح: دوچرخه سواری در هوای مه آلود سان فرانسیسکو به سمت محل کار

۷ صبح: پیچ و تاب های معده و به دنبال آن من و کوین در راه خرید نان شیرینی از کافه

۸ صبح: یک کلیک و موج اولین گروه کاربران

۹ صبح: ترس من وکوین از فروریختن سرور محدودمان زیر بار ترافیک کاربران روز اول

۱۲ ظهر: خیالی آسوده بعد از بک آپ گرفتن از داده ها

۲ بعد از نیمه شب: بی­­خوابی و رد شدن مرز کاربران از ۲۵۰۰۰ نفر

۶ صبح: حرکت قطار دیروز روی ریل ها و ترس از جدا شدن هر لحظه یک واگن

اینستاگرام

ادامه مطلب...
۲۳ آبان ۹۳ ، ۱۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی

[ویژه شما]مرکز ترک معتادین به تکنولوژی

آیا در کنار مراکز ترک اعتیاد به مواد مخدر تابه‌حال مرکز ترک معتادین به تکنولوژی را تصور کرده‌اید؟ شاید به نظرتان دور از تصور باشد اما همیشه نیازهای بشر عامل ایجاد و اختراع بوده است.

این روزها فنّاوری همه‌چیز را تغییر داده است و روزبه‌روز شگفتی خلق می‌کند. بالا رفتن رفاه، دسترسی سریع به اطلاعات، گوشی‌های هوشمند، ربات‌ها، خانه‌های هوشمند، بازی‌های جذاب، دنیای تمام‌نشدنی اینترنت و … همه و همه فواید فنّاوری بوده است. وقتی از دنیای اینترنت (بزرگ‌ترین شبکه کامپیوتری دنیا بدون نیاز به مدیر) می‌گوییم دیگر نیازی نیست توضیح بیشتری درباره فواید نوآوری‌ها بدهیم.

در کنار فوایدی که گفته شد اگر استفاده از فنّاوری سلامت فرد را به خطر بیندازد تبدیل به یک عامل مضر می‌شود. افراد زیادی هستند که مدت‌زمان زیادی از وقتشان را در حال استفاده از لپ‌تاپ یا سایر نوآوری‌ها هستند اما میزان استفاده زیاد آن‌ها الزاماً دلیلی بر اثبات وابستگی و اعتیاد نیست، چراکه افراد زیادی به‌واسطه‌ی حرفه و کسب‌وکارشان ساعات زیادی را با فنّاوری سپری می‌کنند اما خارج از زمان تعیین‌شده به زندگی عادی خود می‌پردازند. اعتیاد زمانی به وجود می‌آید که فرد نتواند کنترل‌شده از فنّاوری بهره لازم را ببرد.

به این چند مورد دقت کنید:

  • مدام گوشی همراهتان را چک می‌کنید تا تماس یا پیامی را از دست ندهید.
  • عدم دسترسی به اینترنت و سایر برنامه‌های ارتباطی شمارا تندمزاج و افسرده می‌کند.
  • ساعت‌ها با گوشی همراه و رایانه خود مشغول می‌شوید و گذر زمان را متوجه نمی‌شوید.
  • وقتی درگیر مسئله‌ای در زندگی‌تان می‌شوید یا استرس و اضطراب دارید به فضاهای مجازی پناه می‌آورید تا به آرامش برسید.

درصورتی‌که موارد ذکرشده در رفتار فردی وجود داشته باشد می‌تواند هشداری برای وابستگی فرد به فنّاوری باشد.

در خصوص علل ایجاد اعتیاد به فنّاوری موارد زیادی نقش دارد اما افراد افسرده و مضطرب در این زمینه مستعدتر هستند.

در کودکان وابستگی به بازی‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت و … بسیار جدی‌تر است، چراکه والدین وقتی می‌بینند که کودک آن‌ها هنگام دسترسی به این قبیل وسایل ساعت‌ها ساکت می‌شوند و خودشان می‌توانند به کارهایشان برسند فکر می‌کنند فنّاوری به کمک آن‌ها آمده است. کودکان هم تمایل زیادی به سرگرمی‌هایی دارند که بیشتر از والدینشان در آن زمینه اطلاعات داشته باشند.

بدون شک فنّاوری جز نیازهای ضروری است و نماد پیشرفت و اعتلا جامعه است. این را بدانید هدف از نوآوری‌ها بهبود زندگی‌، افزایش رفاه و کیفیت زندگی افراد است و نابودی زندگی برخی با استفاده‌های نا به‌جا، نتیجه‌ی تصمیم‌های خودشان است. دنیای بزرگ اینترنت هیچ‌گاه نمی‌خواهد دنیای شمارا کوچک کند.

 

اگر به دنبال این هستید که متعادل زندگی کنید چند پیشنهاد زیر را به کار گیرید:

  • هرگاه با مشکلی در زندگی روبرو شدید علت را بررسی کنید و سعی در حل مشکل داشته باشید و به دنبال آرامش موقت و پناه آوردن به فناوری نباشید.
  • هرروز برای خودتان برنامه‌ای داشته باشید و هدفمند فعالیت کنید. (از قانون 20/80 در مدیریت کارهای خود استفاده کنید.)
  • قبل از خواب به‌جای استفاده از گوشی همراه یا رایانه شخصی به تمرین‌های تمرکز و مدیتیشن بپردازید تا با آرامش بیشتری بخوابید.
  • گوشی همراهتان را زمان‌بندی کنید تا همواره ساعاتی قبل از خواب سایلنت شود و همراه بازمان بیداری شما به حالت عادی بازگردد.
  • به‌جای آنلاین بودن مداوم، زمان خاصی را برای استفاده از اینترنت اختصاص دهید و این زمان را آگاهانه مدیریت کنید.
  • در برنامه هفتگی خود یک روز بدون تکنولوژی را معین کنید و به تفریح‌های سالم در کنار دوستان و خانواده بپردازید.
  • در سفرها روی لذت بردن از سفر و تفریح‌هایتان متمرکز شوید و استفاده از گوشی همراه را منحصر به باخبر بودن از خانواده و افراد نزدیک خود در زمان کوتاه و معین کنید.
۲۳ آبان ۹۳ ، ۱۲:۲۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی

اینترنت بر سر «سبک مطالعه» چه می آورد ؟؟

کاربران نمی توانند به راحتی در مقابل وسوسه بی خبر ماندن از ایمیل ها، پیام ها، توئیت ها و عناوین خبرها مقاومت نمایند.


شاید این روزها بسیاری از اساتید، دانشجویان و افراد اهل مطالعه احساس کنند، دیگر مانند گذشته نمی توانند در حین مطالعه تفکر و تمرکز کنند. احتمالا در گذشته، غرق شدن در مطالعه و درک مطالب برایشان آسان تر بود. اما امروزه، این حالت کمتر اتفاق می افتد و اغلب پس از خواندن دو یا سه صفحه، از تمرکزشان کاسته می شود و سررشته مطلب از دستشان می رود. احساس می کنند ذهن و مغزشان کند شده و اکنون آن مطالعه عمیق همیشگی تبدیل به یک آرزو شده است.

حال سوال این است که دلیل این مشکل چیست؟ مدت هاست که اصحاب علم و پژوهش بیشتر وقت خود را پای اینترنت می گذارند و به جستجو و وبگردی می پردازند. البته اینترنت برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران یک فرصت ارزشمند بوده است. پژوهش که زمانی مستلزم روزها جستجو در میان انبوه کتاب ها در کتابخانه بود اینک به کمک جستجو و چند کلیک سریع در چند دقیقه انجام می شود. دسترسی به اینترنت به عنوان یک مخزن پربار و سرشار از اطلاعات، مزیت های فراوانی دارد که به اندازه کافی به آن ها پرداخته شده است. با این حال دسترسی به آن، هزینه ها و آسیب هایی نیز به دنبال دارد. مارشال مک لوهان در سال ۱۹۶۰ نشان داد که رسانه ها گذرگاه های خنثایی برای اطلاعات نیستند. آن ها نه تنها مواد و مصالح لازم برای اندیشیدن را فراهم می کنند، بلکه به فرآیند اندیشیدن نیز شکل می دهند.

 تاثیر اینترنت بر سبک مطالعه افراد

تحقیقات نشان داده است اینترنت ظرفیت تمرکز و تفکر عمیق را به اندازه زیادی کاهش می دهد. دانشجویان، اساتید و پژوهشگران هر چه بیشتر از اینترنت استفاده می کنند، در تمرکز برای مطالعه یا نوشتن با سختی بیشتری روبرو می شوند. این کاهش تمرکز باعث شده است، برخی از آن ها خواندن کتاب های کاغذی را به کلی کنار بگذارند و به خواندن کتاب های الکترونیکی و مطالب اینترنتی اکتفا کنند. حتی برخی از افراد، تقریبا توانایی در خواندن و درک مطالب، چه از روی وب و چه چاپ شده را از دست داده اند. زیرا فرآیند تفکر آن ها به شکل منقطع شده درآمده است. دلیل آن این است که این افراد معمولا نگاه گذرا و سریعی به بخش هایی از متن، از منابع مختلف آنلاین می اندازند و به نگاه گذرا برای مطالعه عادت می کنند.

افرادی که از روی متون عادی مطالعه می کنند در مقایسه با کسانی که از روی صفحات اینترنتی می خوانند، مطالب را بهتر درک می کنند، به خاطر می آورند و می آموزند.چند تن از استادان کالج لندن، نتایج پژوهشی در زمینه عادات جستجوی آنلاین را منتشر کرده اند که نشان می دهد سبک مطالعه و اندیشیدن افراد تغییر کرده است. این پژوهشگران به مدت پنج سال رفتار بازدیدکنندگان از دو وب سایت برجسته علمی را مورد بررسی قرار دادند. این وب سایت ها منابع اطلاعاتی فراوانی از قبیل مقالات، کتاب های الکترونیکی و دیگر منابع نوشتاری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دادند. پژوهشگران دریافتند که افراد بازدیدکننده تنها نگاهی گذرا به مطالب می اندازند، از منبعی به منبع دیگر می پرند و به ندرت به منبعی که قبلا بازدید کرده اند باز می گردند. آن ها معمولا پیش از مطالعه یکی دو صفحه از مقاله یا کتاب، از یک سایت، به سایت دیگر می روند. آن ها بعضی وقت ها یک مقاله طولانی را ذخیره می کنند اما آن را مطالعه نمی کنند.

امروزه در سایه حضور پررنگ متن و نوشتار در اینترنت، افراد در مقایسه با ۲۰یا ۳۰ سال قبل که تلویزیون تنها گزینه بود، بیشتر مطالعه می کنند. اما نوع مطالعه دگرگون شده است.مارین وولف روانشناس رشد در دانشگاه تافتز معتقد است علاوه بر آن چه که می خوانیم، آن طوری که می خوانیم نیز اهمیت دارد. وولف از این سبک جدید مطالعه که حاصل اینترنت می باشد ابراز نگرانی می کند، چراکه ظرفیت مطالعه عمیق را در فرد تضعیف می کند. وولف می گوید وقتی که به صورت آنلاین مطالعه می کنیم، صرفا در پی رمزگشایی اطلاعات هستیم. بنابراین برخلاف مطالعه عمیق، پیوسته و بدون گسستگی، توانایی و ظرفیت مغز در تفسیر متن و نیز درک عمقی مطالب به شکل قابل توجهی دست نخورده و بیکار باقی می ماند. تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته که در محیط اینترنت، با وجود دسترسی به انبوه اطلاعات، خواندن به شکلی سرسری، تفکر ناپیوسته و همراه با عجله و آموزش به صورت سطحی انجام می پذیرد.

 در دهه ۱۹۸۰ پژوهش های زیادی در زمینه برتری استفاده از اسناد دیجیتال بر اسناد کاغذی انجام گرفت. بسیاری از افراد به مزیت استفاده از منابع آنلاین و تاثیر آن بر یادگیری اعتقاد داشتند. به کمک این فناوری دیگر نیازی به مطالعه آهسته و قدم به قدم متون نبود و خوانندگان می توانستند به راحتی بین صفحات گوناگون جابجا شوند. اما در اواخر این دهه، آن اشتیاق فراوان به استفاده از اسناد دیجیتال با شک و تردید روبرو شد. پژوهش ها نشان می داد استفاده از منابع آنلاین و جابجایی در بین اسناد لینک شده به هم، هرچند فعالیت های مغزی را افزایش می دهد، با این حال یک فرآیند اضافی و غیر مرتبط در مطالعه به شمار می رود. این کار تمرکز را منقطع و یادگیری را با مشکل روبرو می کند. پژوهش ها نشان می داد که افراد تمایل دارند بدون هیچ هدفی روی لینک ها کلیک کنند و به اطلاعات مرتبط با آن دسترسی یابند.

همچنین در حین مطالعه منابع اینترنتی، برنامه هایی هستند که هر دقیقه کاربران را از پیام های جدید آگاه می سازند که این برنامه ها در فرایند مطالعه وقفه ایجاد می کنند. عدم توجه به این پیام ها کار بسیار دشواری است زیرا، کاربران نمی توانند به راحتی در مقابل وسوسه بی خبر ماندن از ایمیل ها، پیام ها، توئیت ها و عناوین خبرها مقاومت نمایند.

در نهایت، جمع بندی پژوهش ها نشان می دهند، افرادی که از روی متون عادی مطالعه می کنند در مقایسه با کسانی که از روی صفحات اینترنتی می خوانند، مطالب را بهتر درک می کنند، به خاطر می آورند و می آموزند. هر چند بازگشت به منابع چاپی و عدم مطالعه منابع اینترنتی کاری نشدنی است ولی در کنار مطالعه آنلاین خوب است، برای مطالعه مطالب پیچیده تر که نیاز به فهم و درک عمیق دارد از کتاب ها و مجلات کاغذی استفاده شود.

۱۶ آبان ۹۳ ، ۱۹:۴۰ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی

رابطه اندروید و بازی ها چیست ؟

صاحبان این ابزارها روزانه به طور میانگین 37 دقیقه از وقت خود را صرف بازی با آن‌ها می‌کنند که در این میان بیشترین زمان صرف شده متعلق به مردم آمریکا است. آمریکایی‌ها در روز 51 دقیقه از زمان خود را صرف بازی با تلفن‌های هوشمند می‌کنند.


با آمدن تلفن‌های هوشمند و به دلیل سخت‌افزار و نمایشگرهای قوی‌ای که بر روی این تلفن‌ها قرار گرفته است، بستر و شرایط برای استودیوهای مستقل و بزرگ ساخت بازی‌های ساده و زیبایی مهیا شده است. میدان طوری تعریف شد که دیگر به دلیل سهولت و فراگیری انجین‌های بازی‌سازی و دیگر تیم‌های کوچک هم می‌توانستند، بازی‌های مناسب و قابل قبول با ایده‌های تازه و ناب بسازند و با کمپانی‌های بزرگ بسازند و با کمپانی‌های بزرگ رقابت کنند.

چرا اندروید می‌خریم؟

ادامه مطلب...
۱۳ آبان ۹۳ ، ۲۲:۰۹ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی

هر ماده مخدری که بخواهید ما داریم تحویل در محل

به‌تازگی برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل به بازاری برای فروش مواد مخدر تبدیل شده و مجرمان در این صفحات ضمن ادعای فروش، تسهیلاتی همچون «تحویل در محل» را نیز به مشتریانشان وعده می‌دهند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

 این روزها بودن یا نبودن شبکه‌های اجتماعی، به موضوعی داغ برای جناح‌های سیاسی تبدیل شده و هرروز سنگینی هجمه‌های طرفین به یکدیگر بیش از پیش شده و در این میان تنها مردم هستند که نه‌تنها نظاره‌گر موضوع، که قربانیان این منازعه نیز شده‌اند و تبهکاران و مجرمان با سوء استفاده از این فضا، راه را برای پیگیری اقدامات مجرمانه خود در این فضا باز می‌بینند.

اگر مخاطب شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باشید با صفحاتی از این دست، برخورد داشته‌اید؛ صفحاتی که محتوای آن‌ها از تصاویر غیراخلاقی گرفته تا سرکیسه کردن مردم تحت عنوان فال تاروت و قهوه را شامل می‌شود؛ فضایی که راه را برای سوءاستفاده‌، سرقت و باج‌گیری نیز بیش از پیش مهیا کرده است؛ اما این روزها نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌ باندهای مجرمانه در فضای مجازی و خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است، چراکه این اقدامات مجرمانه، از حد انتشار برخی تصاویر غیراخلاقی و رمالی فراتر رفته و امروز نه‌تنها شاهد معرفی مخدرها و محرک‌های جدید برای ورود به بازار و بازاریابی برای این مواد جدید و نوظهور در کشورمان هستیم، بلکه صفحاتی برای فروش این مواد و ارسال آن به نقاط مختلف و تحویل در منزل نیز فعال شده‌اند.

به‌عنوان مثال در یکی از صفحاتی که اخیراً با هدف فروش مواد مخدر در یکی از شبکه‌های اجتماعی موبایل راه‌اندازی شده، نه‌تنها فروش، بلکه نوع این مواد نیز به بحث گذاشته شده و این صفحه سعی در معرفی مواد مخدر توهم‌زای جدید دارد؛ به‌عنوان مثال در بخش معرفی این صفحه تصریح شده که مشتریان این مواد می‌توانند در تماس خصوصی با گرداننده این صفحه، این مواد را به‌صورت حضوری و در هرکجای تهران دریافت کنند (البته هزینه ارسال به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود).

همچنین در مطالب و عکس‌های آپ‌لود شده در این صفحه، انواع مختلف «ماری‌جوانا» به‌تفکیک نوع آن معرفی شده و قیمت پک‌های بسته‌بندی آن نیز درج شده است.حتی برای برخی از محصولات هم،‌ کنار محصول اصلی، هدیه‌های رایگانی نیز در نظر گرفته شده است.

نکته قابل توجه در خصوص فعالیت این صفحه و صفحات مشابه نیز آن است که در این صفحات علاوه بر تبلیغ مواد توهم‌زای قدرتمندی همچون «اسید»، «LSD» و «قارچ‌های توهم‌زا»، این مواد نیز به فروش می‌رسد؛ موادی که با توهماتی به‌مراتب بیش از شیشه، می‌تواند دارای اثراتی غیرقابل پیش‌بینی باشد و اثرات آن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر شده و ۶ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد.

 «کاهش کنترل بر روند افکار» که باعث ترکیب خاطرات با واقعیت می‌شود از جمله عوارض مصرف این مواد است و سبب می‌شود حدفاصل توهم و واقعیت تا اندازه زیادی، غیرقابل تشخیص شود و مصرف این مواد موجب بروز سایکوز درازمدت مانند اسکیزوفرنی شده و افسردگی شدید هم از عواقب مصرف این ماده است.همچنین این مواد به‌اندازه‌ای قوی هستند که دُوز مصرف آن‌ها در مقیاسی به‌میزان ۵۰ تا ۳۰۰ «میکروگرم» قرار دارد؛ علاوه بر این موارد، «LSD» به‌سرعت توسط دستگاه گوارشی جذب می‌شود و به همین دلیل LSD را به‌صورت برچسب‌های کوچک رنگی و با چسباندن به زبان یا سقف دهان، مصرف می‌کنند.

در پایان باید تأکید کرد که شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که تسهیلاتی برای ارتباط هرچه بیشتر و سریع‌تر میان انسان‌های قرن بیست و یک به ارمغان آورده، فرصتی بی‌نظیر را نیز در اختیار مجرمان قرار داده است تا با گسترش بازار و سیطره فعالیت، اقدامات خود را بیش از پیش گسترش دهند؛ مسئله‌ای که لزوم ساماندهی این شبکه‌های اجتماعی و برخورد با موارد مجرمانه و نظارت بر آن‌ها را دوچندان می‌کند.

۰۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۲۶ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی

من، تو، وایبر، واتساپ همه با هم

برخی از ما فراتر از “استفاده” از این برنامه ها ، بی آن که خودمان متوجه باشیم ، “معتاد” آنها شده ایم به طوری که اگر پیامی در واتساپ و وایبر و فایل پیامک هایمان نباشد، انگار گم کرده ای داریم! این وضعیت را در اصطلاح “textiety” می نامند که از جمله مسائلی است که در سال های اخیر ، روان شناسان معاصر در گیر آن هستند.

اثرات اپلیکیشن های موبایلی

اثرات اپلیکیشن های موبایلی

بفناوری های روز ، امروز به داخل خانه ها نیز راه پیدا کرده است و مهم ترین و شایع ترین بروز بیرونی آن ، گوشی های هوشمندی است که بسیاری از ما داریم.گوشی های هوشمند به ما امکان برقراری ارتباط با اینترنت و استفاده از اپلیکشین ها و نرم افزارهای ارتباطی را می دهند و از این رو ، بسیار بیش از تلفن -به معنای متداول آن- کاربرد دارند.

در این میان، شبکه های ارتباطی مانند واتساپ، تلگرام، کوکو، وایبر و … امکاناتی منحصر بفرد و رایگان را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند.استفاده از این امکانات، از مزایای زندگی در عصر جدید به شمار می رود و بسیاری از ما در گوشی های خود ، این برنامه ها را داریم و از آنها استفاده می کنیم.

اصل بهره مندی از این امکانات، غیر قابل انکار است و اقدامات سلبی در قبال آنها ، تنها باعث می شود مردم از یک برنامه ارتباطی به برنامه و اپلیکیشن دیگری بروند ،همان گونه که بعد از مسدودسازی وی چت، ایرانی ها وایبر و واتساپ و … را جایگزین آن کردند.با این حال ، برخی از ما فراتر از “استفاده” از این برنامه ها ، بی آن که خودمان متوجه باشیم ، “معتاد” آنها شده ایم به طوری که اگر پیامی در واتساپ و وایبر و فایل پیامک هایمان نباشد، انگار گم کرده ای داریم! این وضعیت را در اصطلاح “textiety” می نامند که از جمله مسائلی است که در سال های اخیر ، روان شناسان معاصر در گیر آن هستند.

بسیاری از همسران نیز گلایه می کنند که زن یا شوهر آنها، هنگامی هم که در خانه هستند، به جای هم صحبتی با آنان ، مدام سرشان در گوشی هایشان است. البته صحبت از خیانت و اتهاماتی از این دست نیست، بلکه گلایه آنها این است که همسران شان، گروه دوستان مجازی و جوک ها و عکس ها و فیلم ها و حتی متون آموزنده موبایلی را بر روابط خانوادگی ترجیح می دهند.

۰۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۱۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید علی موسوی