صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

هم زیستی با ربات ها

چیزی نمانده است که ربات‌های خانگی نیز مثل تلفن‌های همراه در خانۀ همه پیدا شوند

«درۀ مرموز» اصطلاحی است که دانشمندان رایانه به کار می‌برند. این تعبیر نشان‌دهندۀ دره‌ای است که ما انسان‌ها میان خودمان و چیزهایی که شبیه‌مان هستند تصور می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم ربات‌هایی ساخته شوند که بیش از حد شبیه انسان باشند، بلکه ترجیح می‌دهیم همیاران خانگی‌مان شکل‌های ناانسانی داشته باشند، اما این شکلِ بیرونی، چیزی از پیچیدگیِ رابطۀ ما با این تازه‌واردانِ هوشمند کم نمی‌کند.


از همان لحظۀ اولی که ما انسان‌ها خدمتکارانی مکانیکی را در خیال آوردیم که دست به سینه جلویمان می‌ایستند و گوش به فرمانمان خواهند بود، مفروض گرفتیم که آن‌ها را شکلِ خودمان خواهند ساخت. مجهز به دست و پا، سر و تن که کارهای روزمره‌ای را انجام می‌دهند که در غیر این صورت مجبوریم خودمان انجام دهیم. دستیار روباتی، در فرهنگ عامه، ریخت و عملکردی انسان‌وار دارد، چیزی مثل خدمتکارِ خستگی‌ناپذیر «جتسونز»۱، سی-تری.پی.اُو۲ در «جنگ ستارگان» و «میزبان» معذب دولورس اَبِرناتی در «وست ورلد»۳.

ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۱:۰۷ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

از مجاز اینستاگرام تا حقیقت گویی گوگل

اینترنت و هویت ما

حالا دیگر قضیه رسمی شده است. پژوهشگران داده‌ها را تحلیل کرده و آنچه را که ما خودمان ته دلمان می‌دانستیم تأیید کرده‌اند. رسانه‌های اجتماعی ما را بیچاره می‌کنند.

همۀ ما کم‌وبیش آگاهیم که امکان ندارد دیگران آن‌قدر موفق، ثروتمند، جذاب، خونسرد، روشنفکر و سرخوش باشند که در فیس‌بوک نشان می‌دهند. اما بااین‌حال انگار دست خودمان نیست و زندگی درونی‌مان را با زندگی تزیین‌شدۀ دوستانمان مقایسه می‌کنیم.

دنیای واقعی چقدر با دنیای رسانه‌های اجتماعی تفاوت دارد؟ در دنیای واقعی، هفته‌نامۀ نشنال انکوایرردر سال حدود سه برابر بیشتر از ماهنامۀ آتلانتیک به فروش می‌رسد. اما، در فیس‌بوک، آتلانتیک ۴۵ برابر محبوب‌تر است.

ادامه مطلب...
۱۳ آبان ۹۶ ، ۲۰:۰۰ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

بدافزار زئوس از طریق کانال‌های تلگرام ایرانی‌ به موبایل‌ها راه پیدا کرد

ویروس زئوس اکنون از طریق بستر محبوب این روزهای کاربران ایرانی یعنی تلگرام راه خودش را به کانال‌ها و گروه‌های ایرانی باز کرده و در حال آلوده‌سازی موبایل کاربران ایرانی است.

این برای چندمین بار است که ایرانیان با این ویروس و حملات آن مواجه شده‌اند و کاربران ایرانی با نام آن چندان غریبه نیستند، چرا که پیش‌تر شیوع این بدافزار در محیط اینستاگرام (بستر محبوب دیگری در بین کاربران داخلی) سیستم‌عامل برخی افراد را آلوده به این ویروس کرده بود. البته برخورد از همه مهم‌تر ایرانیان با این ویروس به حملات سایبری آمریکا موسوم به «نیترو زئوس» بر‌می‌گردد که به گفته برخی از کارشناسان فنی از حمله معروف سایبری ویروس «استاکس نت» نیز  بسیار پرهزینه‌تر بود.

ادامه مطلب...
۱۰ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی