صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی آرامشمان را به‌هم‌می‌زنند

معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.


روال آرام و بی‌تنش زندگی اجتماعی همیشه وابسته به پذیرش و پایبندی به محدودیت‌های اساسی و مشخصی برای رفتار بوده است. نمی‌توانیم به‌سادگی هر چه می‌خواهیم بگوییم یا انجام بدهیم یا به افراد توهین کنیم، بدون اینکه برایش تاوانی مثل انزوا، طردشدن و... نپردازیم. یاد می‌گیریم وقتی از اصول اجتماعی تخطی می‌کنیم و زیادی خودخواه می‌شویم، حسی از شرمندگی به ما دست بدهد. همچنین، ذاتاً گرایش داریم در حضور انسان‌های دیگر، با آن‌ها احساس همدلی داشته باشیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است که نفرت بورزیم؛ از جنجال به پا کردن هم می‌ترسیم. پس زندگی اجتماعی خودش را با محدودیت‌ها و اصول، حس سرافکندگی و همدلی ذاتی‌مان تنظیم می‌کند و ما انسان‌ها هم کم‌وبیش با آن پیش می‌رویم.

ادامه مطلب...
۲۵ تیر ۹۸ ، ۱۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

گوگل و آموزش سواد رسانه‌ای

گوگل در برنامه‌‌ی سواد رسانه‌ای تلاش می‌کند تا کودکان را با اطلاعات دروغ اینترنتی و اخبار جعلی و نحوه‌ی شناسایی آن‌ها آشنا کند.

گوگل از توسعه‌ی برنامه‌ی دوساله‌ی آموزش کودکان در حوزه‌های امنیت و شهروندی دیجیتال رونمایی کرد. برنامه‌ای به‌نام Be Internet Awesome که از این به بعد میزبان موضوعات سواد رسانه‌ای هم خواهد بود. برنامه‌ی توسعه‌‌ای جدید به‌صورت اختصاصی روی شناسایی اخبار دروغ و دیگر محتوای غلط موجود در اینترنت متمرکز خواهد بود.

گوگل ۶ برنامه‌ی جدید سواد رسانه‌ای اجرا خواهد کرد که در جریان دوره‌ی تحصیلی، نکات متعددی را به کودکان آموزش می‌دهد. از میان آن‌ها می‌توان نکات کاربردی برای در امان بودن از حملات فیشینگ، شناسایی ربات‌ها، اعتبارسنجی اطلاعات، اعتبارسنجی منابع، شناسایی اطلاعات غلط آنلاین، تشخیص آدرس‌های تقلبی و موارد دیگر اشاره کرد.

لاس‌های سواد رسانه‌ای جدید گوگل (که قطعا برخی از بزرگ‌سالان هم باید آن‌ها را مطالعه کنند)، با همکاری Anne Collier تدوین شدند. کالیر دبیر اجرایی Net Safety Collaborative است. به‌علاوه Faith Rogow نویسنده‌ی کتابی با موضوع سواد رسانه‌ای برای کودکان و هم‌بنیان‌گذار سازمان ملی آموزش سواد رسانه‌ای نیز در پروژه‌ی مذکور با گوگل همکاری می‌کند.

ایمی میکات، مربی و بنیان‌گذار سرویس Teachmama در پستی وبلاگی درباره‌ی برنامه‌ی گوگل و سواد رسانه‌ای کودکان گفت:

ما به ابزارها و منابع مناسب نیاز داریم تا کودکان از حداکثر کاربردهای فناوری بهره‌برداری کنند. اکنون منابع مناسبی در حوزه‌ی امنیت و شهروندی دیجیتال در اختیار خانواده‌ها قرار دارد، اما باید فعالیت‌های جدی هم در حوزه‌ی سواد رسانه‌ای انجام شود. من با مربی‌های متعددی کار کردم. اکثر آن‌ها اعتقاد دارند سواد رسانه‌ای برای شهروندی بهتر و امنیت زندگی دیجیتال، حیاتی هستند. البته همه‌ی ما از دشوار بودن پوشش چنین موضوعاتی اطلاع داریم.

ادامه مطلب...
۰۶ تیر ۹۸ ، ۱۰:۵۶ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

چت‌های بیهوده، به روایت زبان‌شناسان

کارکرد زبان انتقال پیام نیست
مالینوفسکی راز شبکه‌های اجتماعی را کشف کرده بود: «صرفاً با دیگران بودن»

اگر چند روزی در توییتر، اینستاگرام یا هر شبکۀ اجتماعیِ دیگری پرسه بزنید، مداوماً با آدم‌های منتقدی رو‌به‌رو می‌شوید که می‌گویند سطح بحث‌ها خیلی پایین آمده و دیگر هیچ‌کس حرف جدی نمی‌زند و همه شده‌اند کارشناس و حرف‌هایی شبیه این. این انتقادات ریشه در تصور خاصی از زبان دارند که می‌گوید زبان ابزاری است برای انتقال «افکار و اندیشه‌ها». اما اگر اساساً هدف از حرف‌زدن، نه انتقال پیام، که صرفاً لذت‌بردن از معاشرت و پیوند با دیگران باشد چه؟
ادامه مطلب...
۰۱ تیر ۹۸ ، ۱۱:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی