داعش در تلگرام که اخیرا به عنوان کانال ارتباطی اش انتخاب کرده مرتبا تغییر مکان می دهد و گویی قصد ندارد در یک جا ساکن شود. در چهار شنبه گذشته، وقتی یکی از کانال های وابسته به این گروه از سوی اپلیکیشن تلگرام مسدود گردید، یکی دیگر در کوتاه ترین زمان ساخته شد.

کانال هایی که فعالیت شان هنوز به حال تعلیق در نیامده بود شروع به لینک دادن به دیگر کانال های وابسته به این گروه کردند که همچنان فعال بودند. به این ترتیب دنبال کنندگان کانال های مسدود شده، به سادگی می توانستند شبکه های جایگزین برای عضویت را پیدا کنند.

از طرفی، روز به روز بر میزان نگرانی مقامات کشورهای غربی و کارشناسان ضد تروریست در مورد ارتباطات رمزگذاری شده داعش از طریق اپلیکیشن هایی چون تلگرام اضافه می شود که اخیرا به ابزاری برای حمله به مقامات و به راه انداختن پروپاگاندا برای آن تبدیل شده است.

دیوید کندی مدیرعامل کمپانی TrustedSec که با واحد پیکار سایبری نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و آژانس امنیت ملی این کشور همکاری داشته در این باره می گوید: تروریست ها از ارتباطات رمزگذری شده و استانداردهایی برای این منظور بهره می گیرند که هنوز هک نشده اند. به بیان این دیگر، این افراد مرتبا در شیوه های ارتباطی خود هوشمندتر می شوند.

John Brennan مدیر سازمان جاسوسی آمریکا در جریان نشستی که روز دوشنبه در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک این کشور برگزار شد اظهار داشت که تروریست ها یادگرفته اند چطور فعالیت هایشان را از دید مقامات دولتی دور نگه دارند.

او در ادامه گفت: من تصور می کنم وقت آن رسیده که اروپا و همچنین آمریکا بررسی کنند و ببینند که آیا ضعف های عمدی یا غیر عمدی در توانایی سرویس های جاسوسی به وجود آمده که مانع از انجام وظیفه آنها، یعنی خدمات رسانی به مردم و حفاظت از آنها شده است؟

مقامات رسمی آمریکا حالا تلاش دارند در سایه حملات تروریستی پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت شان را بر عهده گرفت، این کمبودها و نواقص را بیابند. Adam Schiff از اعضای کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در جریان مصاحبه اش با سایت بیزنس اینسایدر گفت: هنوز خیلی زود است که با قطعیت در این باره نظر دهیم اما روشن است که داعش قدم هایی را برای پنهان کردن نقشه خود از تیررس ما انجام داده و در این کار نیز کاملا موفق عمل کرده است.

وی در ادامه گفت: ما ممکن است به این نتیجه برسیم که استفاده از پلتفرم های رمزگذاری شده بخشی از امنیت عملیاتی آنها بوده اما تصور نمی کنم که این مساله به تنهایی توضیح مناسبی برای سهل انگاری در مورد یک حمله هماهنگ شده در مقیاس وسیع باشد.

مشخص نیست که تروریست های پاریس دقیقا چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند اما پر واضح است که ارسال پیام به شیوه رمزگذاری شده دشواری هایی را برای سازمان های جاسوسی که با تروریسم سرو کار دارند به وجود آورده است.

برخی کارشناسان در مورد نفوذناپذیری تلگرام ابراز تردید کرده اند اما در هر صورت، روشن است که کرک کردن این اپلیکیشن کار آسانی نیست. گفته می شود تروریست های داعش از ارتباطات رمزگذاری شده برای استخدام افراد، تبلیغات و ارسال پیام های خصوصی برای اعضایشان استفاده می کنند.

در گزارشی که ماه اکتبر برای مرکز مبارزه با تروریسم در وست پوینت تهیه شد، جی.ام برگر کارشناس این گروه تروریستی اینطور نوشت که: «گروه داعش برای استخدام افراد معمولا استفاده از اپلیکیشن های پیام رسانی را ترجیح می دهد که مکانیزم های قدرتمندی برای رمزگذاری دارند.»

در ادامه به محبوب ترین این اپلیکیشن ها اشاره شده که مواردی نظیر واتس اپ، Kik، Surespot و تلگرام در میان آنها مشاهده می شود. جیمز کامی رئیس پلیس فدرال آمریکا معتقد است که تغییر رویه تروریست ها و گرایش آنها به استفاده از چنین اپلیکیشن هایی «ورود به تاریکی» است؛ یعنی نقطه ای که در آن پایش ادامه دار نهادهای قانونی با مشکل روبرو می شود.

البته لازم است یاداور شویم که ظاهرا داعش برای برقراری ارتباط با اعضا و هوادارانش صرفا از یک پلتفرم استفاده نمی کند اما به زعم کارشناسان اخیرا گرایشی پر رنگ به تلگرام داشته که این مساله مشکلاتی را برای آن به وجود آورده است.

پاول دارُو

پاول دارُو