صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

مواجه شدن یک مسافر زمان با تلفن همراه هوشمند

تیم وو [۱] ستون‌نویس ثابت نیویورکر و استاد حقوق دانشگاه کلمبیا، نقش و تاثیر اینترنت و به طور کلی تکنولوژی را بر توانایی فردی انسان‌ها بررسی کرده است. اینکه آیا تکنولوژی و اینترنت از ما انسان‌هایی تنبل و کودن ساخته یا اینکه توانایی‌های ما را ارتقا داده است.
 
شوخی با نقاشی «در هنرستان»، اثر ادوارد مانه
شوخی با نقاشی «در هنرستان»، اثر ادوارد مانه
 
ادامه مطلب...
۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۳۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

اعتیاد بیشتر به آمازون با مخدری به نام کتاب

مقاله ای که در پیش روی دارید به رشته تحریر در آمد است تحت عنوان تاریخچهٔ آمازون به رشته تحریر در آمد است قسمت اول 
==============================
در سال ۱۹۹۷ انبار کتاب آمازون می‌توانست ۶ زمین فوتبال را پر کند؛ اما اگر کسی نامهٔ آخر سال بیزوس (مالک آمازون) به سهامدارانش را مشاهده کند شاید فکر کند که رشد فروش ۸۳۸ درصدی مربوط به فروش کفش و از این دست بوده چرا که او تنها اشاره‌ای کوتاه و گذرا به کتاب‌ها و فروش آن‌ها داشته است. در سال ۲۰۰۰ حباب سهام شرکت ترکیده بود و قیمت سهام بیش از حد برآوردشدهٔ آمازون در سراشیبی سقوط بود. وال استریت برای اولین‌بار اعتمادش را به شرکت از دست داده بود. آمازون توانست با تولید محتوای مناسب فروش کتاب‌هایش را افزایش دهد.
 
کتاب؛ مخدری برای اعتیاد بیشتر به «آمازون»
 
ادامه مطلب...
۲۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

پنج کتاب مهم در ضمینه اخلاق فناوری و اطلاعات

وچانو فلوریدی، استاد فلسفه و اخلاق اطلاعات دانشگاه آکسفورد، در مصاحبۀ خود با سایت فایوبوکس عنوان می‌کند روش‌های بحث در اخلاق فناوری اطلاعات از همان آغاز در فلسفه نهفته بوده است. فلوریدی در این مصاحبه دربارۀ «جمهور» افلاطون، «تأملات» رنه دکارت، «نقد عقل محض» ایمانوئل کانت، «آزمون تورینک» که مجموعه مقالات آلن تورینگ است و «وضعیت پست‌مدرن» لیوتار صحبت می‌کند.
 
پنج کتاب پیشنهادی در اخلاق فناوری و اطلاعات
 
ممکن است باب سخن را با نکاتی دربارۀ فلسفۀ اطلاعات بگشایید؟ وقتی من دانشجوی فلسفه بودم درسی با عنوان فلسفۀ اطلاعات در کار نبود. به همین خاطر زیاد مطمئن نیستم چگونه چیزی است. 
ادامه مطلب...
۲۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

آیا اینترنت شما را باهوش‌تر کرده است ؟

گاهی اوقات سخت است تاثیر دنیای مجازی یا اینترنت را بر روی جامعه بررسی کنیم؛ از طرفی اینترنت سرویس‌های فوق‌العاده خوبی همچون جستجوی گوگل، ویکیپدیا، ایمیل، پیام رسانی را به وجود آورده و از طرفی دیگر خطر امنیت و دیدن محتوای نامناسب در این فضا جامعه را تهدید می‌کند. اما به صورت کلی باید قبول کنیم که اینترنت در واقع به باهوش‌تر شدن بشر کمک کرده است.

بنابر گزارشی تازه از موسسه تحقیقاتی Pew Research، نزدیک به ۸۷ درصد از افراد بزرگسال در ایالت متحده آمریکا که از اینترنت و گوشی‌های موبایل امروزی استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که در طول ۵ سال گذشته چیز‌های جدید و زیادی یاد گرفته‌اند. تنها یک چهارم از این جامعه آماری مورد مطالعه معتقدند با اطلاعات بسیار زیاد در محیط آنلاین اشباع شده‌اند و اکثریت قریب به اتفاق از وجود داشتن مجموعه بزرگ از دانش بشری در قالب ابزاری به نام اینترنت ابراز خوشحالی کرده‌اند.

percentage-of-internet-users-who-feel-better-informed-about-percent-versus-5-years-ago chartbuilder

بیشتر مردمی که مورد بررسی و پرسش قرار گرفته‌اند، می‌گویند به وسیله اینترنت اکنون بهتر درباره خبر‌های جدید، محصولات، خدمات تازه و زندگی دوستان خود مطلع می‌شوند. جالب است که ۳۹ درصد نیز اعلام کرده‌اند حتی از طریق اینترنت بهتر از همسایه‌های خود خبر پیدا می‌کنند.

بیش از سه چهارم از مردم آمریکا می‌گویند اینترنت به دانش آموزان آمریکایی راهی بهتر برای کسب اطلاعات نشان داده در حالی که هنوز ۸ درصد معتقدند این مورد صحت ندارد.

۰۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۴۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

چگونه سیستم‌های امتیازدهی مثل لایک، موجب آسیب به جوامع آنلاین شدند؟

وب مدرن پر شده از انواع گونه‌های امتیازدهی؛ سیستم‌هایی که مهم نیست به چه شکل پیاده شده باشند. لایک‌ها، ری‌توییت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، ری‌بلاگ‌ها، همه و همه بر پایه‌ی مفهوم مشترکی بنا شده‌اند: تایید اجتماعی. اما تا جایی که به تعاملات آنلاین مربوط باشد، می‌توان با قطعیت گفت که سیستم‌های مبتنی بر اینگونه امتیازات، بزرگترین اشتباه وب بوده‌اند!

برای روشن شدن مساله، باید اعتراف کرد که بحث و گفتگوهای پربار و مفید هنوز هم در دل سیستم‌های مبتنی بر شهرت آنلاین امکان شکل‌گیری دارند؛ اما هیچ تردیدی نیست که این سیستم‌ها با تاثیرات اساسی خود، موجب تغییر نحوه‌ی نگرش افراد به یکدیگر و چگونگی برقراری ارتباط میان آن‌ها شده است. در بسیاری موارد، نتیجه‌ی این اثر به مرگ اعتبار رابطه‌ی میان کاربران منجر شده است.

ارزش شخصی با عدد و رقم مشخص نمی‌شود

ادامه مطلب...
۰۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

اعتیاد به اینترنت عامل مهم تخریب روابط زناشویی

اعتیاد به اینترنت مفهومی است که از سال ۱۹۹۵ مورد توجه قرار گرفته است و به استفاده بیش از حد و در سطحی وسیع‌ از اینترنت و رایانه در زندگی اطلاق می‌شود.


اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی ـ اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده‌ بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌‌شود.

ادامه مطلب...
۰۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی