صفحه شخصی سید علی موسوی|فضای مجازی/ عملیات روانی|

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۳ ثبت شده است

مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم

«انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟

 

 

نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟

ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۱:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی

ترندهای فضای مجازی از کجا می‌آیند?

درک اتفاقاتی که در پلتفرم‌ها می‌افتد از همیشه سخت‌تر شده

 

سازوکار رسانه‌های اجتماعی در انتخاب و نمایش محبوب‌ترین محتواها، بیش‌از‌پیش، پیچیده و مبهم شده است. هیچ بعید نیست که ویدئویی خاص در گوشه‌ای از فضای مجازی سر‌و‌صدا کند، ولی در صفحات شما ظاهر نشود و از آن‌ باخبر نشوید. یا متوجه شوید که محبوب‌ترین ویدئوهای فضای مجازی چیزهایی است که تا به حال ندیده‌اید. از‌این‌رو، «ترندشدن» و «وایرال‌شدن» معنا و اهمیت خود را از دست داده‌ و دیگر به معنای محبوبیت همگانی نیست. پس خبرها و ویدئوها چگونه ترند می‌شوند؟ مخاطرات این پیچیدگی سرگیجه‌آور فضای مجازی چیست؟‌ و آیا ممکن است پای منافع کلان سیاسی در میان باشد؟

 

چارلی وارزل، آتلانتیک— شما امروزه به گسترده‌ترین شبکۀ اینترنت که تاکنون وجود داشته دسترسی دارید. با کلیک‌کردن و اسکرول‌کردن بر روی صفحات وب، شما یکی از پنج میلیارد و اندی افرادی هستید که در تولید مجموعهٔ بی‌پایان اطلاعات شبکه‌بندی‌شده -تریلیون‌ها بایت اطلاعات که روزانه تولید می‌شوند- مشارکت می‌کنید.

ادامه مطلب...
۳۰ ارديبهشت ۰۳ ، ۱۱:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی موسوی