مصطفی چمران ساوجی در سال 1311 در تهران ، خیابان پانزده خرداد متولد شد. او دوران دبیرستان را در دارالفنون و تحصیلات عالیه را در دانشکده فنی دانشگاه تهران گذراند و در تمام طول تحصیل، شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا ومعتبرترین دانشگاه آمریکا - برکلی - با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

در آنجا بود که انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‌ریزی کرد، سپس به لبنان رفت و به همراه امام موسی صدر، سازمان اَمَل را تشکیل داد. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، وی پس از ۲۱ سال به کشورش باز می‌گردد و در گمنامی به آموزش نیروهای سپاه می پردازد اما پس از چندی توسط مهندس بازرگان به معاونت نخست‌وزیری دولت موقت در امور انقلاب منصوب می‌شود و عازم کردستان میگردد. نجات پاوه و جلوگیری از تجزیه کردستان و جدایی از ایران، باعث میشود امام خمینی (ره) مسئولیت وزارت دفاع را به وی بسپارد. از دیگر مسئولیت‌های شهید چمران می‌توان به نمایندگی تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع اشاره کرد.

با شروع جنگ به اهواز رفت و پس از کسب اجازه از امام خمینی، ستاد جنگ‌های نامنظم را به همراه آیت الله خامنه‌ای، بنیان گذاری کرد. مصطفی چمران در سی و یکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد در حالیکه برای بازدید از منطقه رفته بود، بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش به مقام رفیع شهادت رسید.