پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع تنها در علم پزشکی معنا ندارد بلکه گویا برای فضای آنلاین کشور نیز قابل تعمیم است. زیرا بانامه‌ای که از سوی معاون اول قوه قضایه به وزیر ارتباطات مبنی بر مسدود‌سازی وایبر، تانگو و واتس‌اپ منتشر شده است. حال کاربران نگران شبکه ارتباطی خود هستند و طبق معمول، به دنبال راه‌ جایگزنی برای آن هستند. (جایگزین ایرانی همچنان موجود نیست و کاربران اعتماد بیشتری به سرویس‌های خارجی دارند!) یکی از این جایگزین‌ها که در حال رشد در کشور است. پیام‌رسان تلگرام است.


تلگرام


تلگرام چیست؟

آنطور که ویکی‌پدیا می‌گوید، پیام‌رسان تلگرام یک پیام‌رسان چندسکویی است که برای نسخه‌های کلاینت متن‌باز است. کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (همه انواع فایل‌ها پشتیبانی می‌شود) خودویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند. (امنیت اطلاعات را مد نظر قرار داده است) تلگرام رسماً برای اندروید و آی‌اواس (از جمله تبلت‌ها) در دسترس است. نرم‌افزارهای کلاینت غیررسمی برای ویندوز فون، همینطور نسخه وب، نسخه اواس، نسخه لینوکس و یک کلاینت دسکتاپ ویندوز از توسعه‌دهنده‌های مستقل که از رابط برنامه‌نویسی (API) نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند در دسترس هستند. 

تاریخچه تلگرام

تلگرام توسط دو برادر به نام‌های نیکلای و پاول درو در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. برادران درو از بنیان‌گذاران VK بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه هستند. آنطور که خودشان مدعی هستند، شرکت LLP مسیینجر تلگرام، یک غیر انتفاعی و مستقل در برلین است که هیچ ارتباطی با VK و روسیه ندارد.

تلگرام مدعی است، از مارچ ۲۰۱۴ بیش از ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

عضویت در تلگرام

امنیت اطلاعات در تلگرام

تلگرام ادعا می‌کند نسبت با رقبای اصلی خود یعنی واتس‌اپ و لاین امنیت بیشتری دارد. حتی یک دوره مسابقات برای هک کردن اطلاعات رمزگذاری شده برگزار کرد که ۲۰۰ هزار بیتکون برای برنده آن درنظر گرفت. تلگرام مدعی است که اشخاص ثالت و حتی مدیرانش هم به اطلاعات کاربران دسترسی ندارند و می‌گوید پیام‌ها و فایل‌ها دارای یک دوره زمانی خودتخریبی است که بعد از مدتی پس از خوانده شدن حذف می‌شوند.

ویژگی‌های تلگرام

– چت‌ها به روی سروهای رایانش ابری تلگرام ذخیره می‌شود.

– مکالمات با استفاده از Mtprotocol رمزگذاری می‌شود.

– تلگرام رایگان است.

– دارای نسخه‌های موبایل، دکستاپ و افزونه وب است.

– می‌توانید فایل‌های صوتی، ویدیویی، متن، عکس و انواع فایل‌ها را در اینستاگرام ارسال کنید.

– هر گروه می‌تواند ۲۰۰ عضو داشته باشد (البته گروه‌هایش به نسبت وایبر بسیار قابل مدیریت است و حریم خصوصی در آن حفظ می‌شود)

– چت‌های امن از طریق end-to-end در سرورهای تلگرام ذخیره نمی‌شود و پیام‌ها خودکار مانند اسنپ‌چت حذف می‌شود.

– تمام کلاینت‌های تلگرام متن باز است. اما با این حال نرم‌افزار سمت سرور  تلگرام منبع بسته است.

تلگرام کامپیوتر ویندوز

تلگرام به روی موبایل

تلگرام را می‌توانید به روی انواع پلتفرم‌های مرسوم موبایل و اپ‌استورهای آنها شامل اندروئید در بازار یا گوگل‌پلی، آی‌اواس در اپ‌استور، ویندوز فون در  اپ‌استور ویندوز‌فون دانلود کنید.

تلگرام به روی ویندوز و وب

همچنین تلگرام را می‌توانید برای ویندوز، مک،  وب و لینوکس را نیز دانلود کنید.

عضویت یا ثبت‌نام در تلگرام

عضویت و ثبت‌نام در تلگرام مانند دیگر پیام‌رسان‌ها از طریق شماره تلفن همراه با ارسال کد تایید است.

گفتنی است، تلگرام به پیامی گفته می‌شد که توسط تلگراف الکتریکی یا تلگرافی که از کدهای مورس استفاده می‌کند ارسال می‌گردید. این تلگرام در دستگاه‌های قدیمی تگراف استفاده می‌شد.

منابع مورد استفاده: ۱/۲