زمانی که چند ماهپیش برنامه واتس آپ به مدت ۴ ساعت از کار افتاد، حدود ۵ میلیون نفر در سرویس پیام رسانی تلگرام ثبت نام کردند و بدین ترتیب این برنامه در فهرست برترین های اپل استور قرار گرفت و در حال حاضر یکی از برترین اپلیکیشن های رایگان در ۴۶ کشور از آلمان تا اکوادور است. این برنامه در آمریکا رتبه نخست شبکه های اجتماعی را داراست و حتی در جایگاهی بالاتر از فیس بوک، واتس آپ و کیک قرار دارد.

هنوز مشخص نیست که چرا تلگرام همچین جایگاهی را به دست آورده است. کاربران می توانستند به برنامه هایی همچون فیس بوک و یا لاین که هر یک صدها میلیون کاربر دارد بپیوندند. اما تلگرام تفاوت هایی دارد که آن را فقط نباید در اختلالات واتس آپ و فیس بوک دانست. این برنامه در فهرست نخست اپل استور در اسپانیا، کشورهای عربی و امریکای لاتین قرار دارد.

تلگرام به دست برادران دوروف (Durov) و یک شبکه اجتماعی روسی به نام VKontakte راه اندازی شد. تلگرام علاوه بر سرعت پیام رسانی واتس آپ، امنیت بالاتری نسبت به این برنامه دارد و البته شباهت های بسیاری همچون دو علامت سبز رنگ نشانه ارسال پیام و زمینه های کارتونی با آن دارد. در این برنامه می توان فهمید که مخاطب هم آنلاین است یا خیر و فایل هایی همچون عکس، ویدئو، اطلاعات مکان یابی، مخاطبین و فایل متنی را نیز به پیام الحاق کرد.

اما بنا بر ادعای مسئولین، تلگرام سریع ترین و امن ترین سیستم پیام رسانی دنیاست. صاحبان تلگرام جایزه ۲۰۰ هزار دلای برای کسی که بتواند به آن نفوذ پیدا کند تعیین کرده اند. هدف نخست از طراحی چنین برنامه ای، ایجاد یک راه ارتباطی امن برای نهادهای امنیتی روسیه بود. یکی از شاخصه های این اپلیکیش سیستم چت مخفیانه با دوستان است که در این روش هیچ راهی برای ردیابی مکالمات وجود ندارد.

ویژگی دیگر این برنامه امکان استفاده از آن در رایانه های رومیزی است. ویژگی که اغلب برنامه های مشابه فاقد آن هستند. از سوی دیگر تلگرام طرحی برای درآمدزایی از محصولاتش ندارد و اگر با بحران بودجه مواجه شود از کاربرانش تقاضای کمک خواهد کرد بدین ترتیب شبیه یک سازمان غیرانتفاعی عمل می نماید.