به مناسبت جلسه آسیب شناسی شبکه های اجتماعی در اعتکاف ۹۳ کانون رهپویان وصال 



اگر شما فکر می کنید که خرید وایبر توسط شرکت ژاپنی راکوتن Rakuten به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار نشانه این است که سرویس پیامکی در حال از بین بردن اپلیکیشن هاست، تصمیم فیس بوک برای خرید واتس اپ WhatsApp به قیمتی بیش از ۱۹ میلیارد دلار تا حدودی این واقعیت را تایید می کند. با وجود ۲ معامله بزرگ در چند وقت اخیر شانس ظهور اپلیکیشنی جدید در این زمینه به این زودی ها بعید به نظر می رسد.
و این به این دلیل است که وایبر و واتس اپ WhatsApp، که خدمات پیامکی ارائه می دهند هر دو توسط شرکت های بزرگ اینترنتی اداره می شوند، و در این بین اپلیکیشن های پیامکی با سیستم های کوچکتری هستند که بازارهای جهانی را در اختیار نداشته و قیمت های میلیارد دلاری هم ندارند.
با هم نگاهی می اندازیم به بزرگترین اپلیکیشن های فعال در زمینه پیامکی:


WhatsApp: با ۴۵۰ میلیون کاربر فعال در ماه
فیس بوک به دنبال خرید این اپلیکیشن به قیمتی بیش از ۱۹ میلیارد دلار است.

Viber: با ۳۵۰ میلیون کاربر ثبت شده و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه
شرکت ژاپنی Rakuten با قیمتی در حدود ۹۰۰ میلیون دلار در حال خرید این اپلیکیشن است.

Wechat: با ۲۷۲ میلیون کاربر فعال در ماه
وی چت تحت مالکیت شرکت Tencent یکی از بزرگترین شرکت های اینترنتی جهان با ارزشی بالغ بر ۱۳۵ میلیارد دلار است.

Line: با ۲۵۰ میلیون کاربر ثبت شده
لاین تحت مالکیت NHN ژاپن است، موسسه ای که شاخه ژاپنی یکی از شرکت های برتر اینترنتی کره است. بر اساس گزارش ها، لاین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشته و در حال گسترش نفوذ خود در سطح جهانی است. این شرکت در حال حاضر درآمد قابل توجهی دارد، اما بخش قابل توجهی از درآمدش را صرف هزینه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی و پیشبرد طرح های توسعه کسب و کار در سطح جهانی می کند.

Kakao Talk: بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ثبت شده
Kakao Talk در حال حاضر به دنبال پیدا کردن جایگاه خود در جامعه کره است و بنا بر گزارش IPO ارزشی ۲ میلیارد دلاری دارد. Kakao Talk اثر کمی در سطح جهان دارد و شرکت Tencent به عنوان سرمایه گذار با Kakao Talk در حال همکاری است.

Kik: با ۱۳۰ میلیون کاربر ثبت شده
اپلیکیشن KIK در سال ۲۰۱۰ تولید شد و بر ساختن یک پلتفرم وب موبایلی که بتواند از chat-app-plus-mobile-browser استفاده کند متمرکز است. نیمی از ۱۳۰ میلیون کاربر KIK در آمریکا هستند و این توجیه قابل قبولی برای قیمت زیاد آن با وجود جذابیت قابل توجهی که در بین جوانان آمریکایی دارد نیست.

Tango: با ۱۵۰ میلیون کاربر ثبت شده
سال گذشته، تانگو اولین سرویس پیامکی آمریکایی شد که پلتفرم سبک آسیایی معرفی کرد. تانگو همچنین بازی، موسیقی و برخی دیگر از سرگرمی ها را ارائه می دهد ولی در حقیقت مشخص نیست که این شیوه چگونه در آمریکای شمالی جواب می دهد. شمار کاربران فعال تانگو نامشخص است، هرچند طبق برخی گمانه زنی ها، ۳۳ درصد از کاربران فعال تانگو ۵۰ میلیون نفر اعلام شده است که البته نمی تواند ارزش و رقم بالایی را برای آن در نظر گرفت. تانگو ممکن است یکی از اپلیکیشن های پیامکی قابل حصول باشد، به ویژه اینکه روش پلتفرم این اپلیکیشن در آمریکایی شمالی فراگیر شده اما قابل دسترس بودن و حصول اپلیکیشن هایی نظیر وایبر یا WhatsApp را ندارد.

Nimbuzz: با ۱۵۰ میلیون کاربر ثبت شده
Nimbuzz در سال ۲۰۱۲ برای تمرکز بر کشورهای جنوب آسیا از آمستردام به هند منتقل شد. Nimbuzz طیف وسیعی از خدماتی مانند تماس های بین المللی، بازی، تجارت و بازرگانی را ارائه می دهد اما مشخص نیست چه خدماتی مربوط به خارج از هند است و چه مقدار از ارزش آن را شرکت اینترنتی بزرگی مانند گوگل تامین می کند. علاوه بر این، تعداد کاربران فعال این اپلیکیشن هم مشخص نیست.

Hike: با ۳۰ میلیون کاربر ثبت شده
Hike در اواخر سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد که این اپلیکیشن هم بر هند متمرکز است. این اپلیکیشن فقط ۳۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد. ۹۰ درصد کاربران Hike از هند بوده و مابقی در آلمان و خاورمیانه هستند. مانند Nimbuzz مشخص نیست که Hike برای توسعه فعالیت های خود به شرکت های جهانی متوسل خواهد شد یا نه و همچنین تعداد کاربران فعال در این سرویس نیز مشخص نیست.

MessageMe : بیش از ۵ میلیون کاربر ثبت شده
MessageMe یک اپلیکیشن آمریکایی است که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. MessageMe به سرعت ۵ میلیون کاربر را جذب کرد و حتی خدماتی فراتر از خدمات WhatsApp نظیر نقاشی، تماس های تلفنی و امکانات دیگر ارائه داد. MessageMe ممکن است برای ارتقای سطح خدمات دهی تحت مالکیت توئیتر درآید، اگرچه این معامله هنوز محقق نشده است. این اپلیکیشن دسترسی جهانی را ندارد در نتیجه قیمت بالایی برای آن نمی توان در نظر گرفت، اما می تواند گزینه جالبی برای شرکت هایی که مایل به توسعه دامنه خدماتشان هستند باشد.

BBM: با ۸۰ میلیون کاربر فعال در ماه
بلک بری مدعی است ماهیانه ۸۰ میلیون کاربر فعال دارد، این عدد وقتی که اپلیکیشن های اندروید و iOS آن راه اندازی شد درست به نظر می رسد. این شرکت کانادایی در حال بازسازی است اما راه سختی برای اینکه بتواند مستقل باشد در پیش دارد و به نظر می رسد برای اینکه بتواند به رشد و توسعه برسد نیاز به گرفتن کمک از شرکت های بزرگ جهانی دارد. BBM نفوذ خود را در بسیاری از بازارهای در حال ظهور از دست داده و معامله فیس بوک و WhatsApp نشان می دهد که بلک بری می توانست با استفاده از iOS و اندروید چه چیزهایی تا سال گذشته به دست آورد.

Snapchat: تعداد کاربران مشخص نیست (کاربران ثبت شده ۵۰ میلیون تخمین زده می شود)
SnapChat نوع دیگری از سرویس پیامکی است که به دلیل خودداری از یک معامله ۳ میلیارد دلاری با فیس بوک معروف شده است. همچنین مشخص نیست که کجا و چه وقت روابط SnapChat با فیس بوک به دنبال معامله فیس بوک با WhatsApp متوقف شد، اما می دانیم که صاحبان SnapChat از اینکه می خواهند مستقل شوند خوشحالند و برنامه هایی هم برای توسعه خدماتشان به عنوان یک پلتفرم دارند. این اپلیکیشن هنوز نتوانسته بازارهای جهانی را به دست آورد ولی در بین جوانان آمریکایی برای خود نامی دست و پا کرده است.