یکی از معضلات جدی روند رو به رشد پیشرفت‌ تکنولوژی؛ دوری کودکان از جامعه است که علاوه بر داشتن عواقب مخرب جسمی همچون چاقی، تاثیرات روانی همچون عادت به گوشه گزینی و افسردگی را نیز به دنبال دارد.








یکی از برجسته‌ترین مخترعین بریتانیا هشدار داده است، نسل اینترنتی ما که برای تمامی امور خود به اینترنت وابسته هستند، در معرض مرگ مغزی قرار دارند. وی می‌گوید کودکان بایستی یاد بگیرند که کارها و ابتکارات خود را در فضای غیر مجازی نیز به مرثه ظهور برسانند، نه اینکه تنها نسلی شوند که برای انجام کارهای خود به رایانه و گوشی‌همراه وابسته باشند.

آن‌ها بایستی نسلی باشند که با پیشرفت تکنولوژی به اختراعات و خلق تکنولوژی‌های جدید سرعت بیشتری بخشند نه اینکه با گذراندن اوقات خود در برابر نمایشگرهای مختلف به نسلی تبدیل شوند که خلاقیت‌ها و مهارت‌های فردی را از دست می‌دهند.

ورود آی‌پد‌ها، آی‌پادها، تبلت‌ها، تلویزیون‌های اینترنتی و حتی یخچال‌هایی که از راه دور به وسیله اینترنت خانگی و یا از طریق اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند قابل چک کردن هستند، دیگر تمامی کارها را برای انسان آسان کرده است.

دیگر، کودکان ما برای نوشتن مطالب درسی خود و نیز حتی انجام خرید‌های بسیار ساده رو به استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و گجت‌ها و اپلیکیشن‌هایی آورده‌اند که تمامی این امکانات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده به وسیله موسسه جراحی آمریکا، تقریبا نیمی از آمریکایی‌هایی که سن آن‌ها ۱۲ الی ۲۱ سال می‌باشد به صورت مداوم و فعال ورزش نمی‌کنند. حدود ۱۴ درصد از این جمعیت گفته‌اند که اخیرا هیچ‌گونه فعالیتی فیزیکی نداشته‌اند.

هرچه سن این جمعیت مورد آزمایش، افزایش پیدا می‌کند، شرکت در هرگونه فعالیت فیزیکی به طور چشم‌گیری کاهش یافته و این نسل قیمت پیشرفت تکنولوژی را با از دست دادن سلامتی خود می‌دهند. کودکان به جای نوشتن تکالیف خود به استفاده از تبلت‌ها روی آورده‌اند و بنابر گزارش زد‌دی‌نت در سال آینده روند استفاده ازE-book ها افزایش خواهد یافت.

موسسه تحقیقاتی PEW در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲ گزارشی را ارائه داده که در آن ادعا شده است که تعداد آمریکایی‌های ۱۶ سال به بالایی که در سال گذشته به مطالعه کتابهای چاپی پرداخته‌اند از %۷۲ به %۶۷ کاهش یافته است و مردم بیشتر به سمت خرید تبلت و E-book reader ها روی ‌آورده‌اند، به طوری که با افزایش روز افزون تبلیغات این دستگاه‌ها در آمریکا، هم‌اکنون %۳۳ از جمعیت بالغین آمریکا مالک یکی از انواع این دستگاه‌ها می‌باشند.

یکی از معضلات جدی روند رو به رشد پیشرفت‌ تکنولوژی؛ دوری کودکان از جامعه است که علاوه بر داشتن عواقب مخرب جسمی همچون چاقی، تاثیرات روانی همچون عادت به گوشه گزینی و افسردگی را نیز به دنبال دارد.

این‌جاست که به هوش بودن والدین و به کارگیری از مزایای فضای مجازی و طبیعت در جهت شکوفایی قابلیت‌های جسمانی و فکری کودکان می‌تواند نسلی توانا، چابک و کارآمد را به جامعه عرضه کند که با بهره‌گیری از سرعت تبادل اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی؛ جامعه‌ای پویا و پیشرو بسازد.