ایلان ماسک (Elon Musk) به تازگی در یک مصاحبه مطبوعاتی پیشبینی های جنجالی درباره آینده بشر کرد. ایلان که موسس دو شرکت تسلا موتورز و شرکت فضایی SpaceX است مدتهاست که از فعالان مباحث تکنولوژیکی است و اگر نطقی بکند بطور حتم برای آن دلایل خاصی دارد. به بررسی مهمترین مبحث اشاره شده توسط وی یعنی آینده هوش مصنوعی میپردازیم.

با هوش مصنوعی چقدر آشنایی دارید؟

همانطور که میدانید هوش مصنوعی روند ایجاد قدرت های انسانی اصیل مانند قدرت های انتخاب، توجه و تصمیمگیری در دستگاه ها و بخصوص کامپیوتر هاست. بسیاری از صنایع و شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری به کمک هم آمده اند تا با کمک گرفتن از یکدیگر به مرور زمان به ساخت نهایی ماشین هایی دست بزنند که قدرت تصمیم گیری داشته باشند. شاید انسان تا بحال تا حدودی هم به این مهم دست یافته باشد. 

اما آنچه باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد میزان پیشرفت ساز و کار هوش مصنوعی و میزان مجوز استفاده از این ابزار ها در زندگی روز مره است. ایلان در مصاحبه خود اعلام کرد که هوش مصنوعی لزوما در ساختار انسانی ظهور نخواهد کرد و در حال حاضر هم ما تا حدودی کنترل زندگی عادی خود را از دست داده و این بخش از کنترل خود را به دست ماشین ها سپرده ایم. وی برای اثبات این گفته خود مثال شبکه های بانکی را عرضه کرد و بیان کرد که هم اکنون کنترل انتقالات و امور بانکی بدون استفاده از شبکه های رایانه ای مطلقا در شبکه بانکی امریکا ناممکن شده است و این یعنی برتری ماشین بر انسان. چنین پیشرفتی توس ماشین ها میتواند در آینده به تدریج افزایش هم پیدا کند. 

ایلان در مصاحبه خود مشکلات ناشی از روند پیشرفت روبات ها و توسعه های نرم افزاری در حوزه هوش مصنوعی را تا 20 سال آینده خطرناک تر از بمب های هسته ای قلمداد کرد. این در حالیست که گوگل نیز به تازگی انجام پروژه های علمی جدیدی را در حوزه های مختلف آغاز کرده و یکی از این پروژه ها پروژه Singularity میباشد که در حوزه کنترل های هوش مصنوعی است. این پروژه قرار است نهایتا ساختار Google Now را به یک شبکه تک کاربره برای انجام امور روزانه کاربر تنها با استفاده از دستورات صوتی بدل کند. این سیستم قرار است پیش از هر چیز یک ابزار برای پاسخگویی مستقیم به سوالات علمی کاربر بدون نمایش لینک باشد. گوگل تا کنون هم تا حدودی به این هدف رسیده و پاسخ برخی سوالات به راحتی در این سیستم با فرمان های صوتی قابل دریافت است.