به‌تازگی برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل به بازاری برای فروش مواد مخدر تبدیل شده و مجرمان در این صفحات ضمن ادعای فروش، تسهیلاتی همچون «تحویل در محل» را نیز به مشتریانشان وعده می‌دهند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

 این روزها بودن یا نبودن شبکه‌های اجتماعی، به موضوعی داغ برای جناح‌های سیاسی تبدیل شده و هرروز سنگینی هجمه‌های طرفین به یکدیگر بیش از پیش شده و در این میان تنها مردم هستند که نه‌تنها نظاره‌گر موضوع، که قربانیان این منازعه نیز شده‌اند و تبهکاران و مجرمان با سوء استفاده از این فضا، راه را برای پیگیری اقدامات مجرمانه خود در این فضا باز می‌بینند.

اگر مخاطب شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه باشید با صفحاتی از این دست، برخورد داشته‌اید؛ صفحاتی که محتوای آن‌ها از تصاویر غیراخلاقی گرفته تا سرکیسه کردن مردم تحت عنوان فال تاروت و قهوه را شامل می‌شود؛ فضایی که راه را برای سوءاستفاده‌، سرقت و باج‌گیری نیز بیش از پیش مهیا کرده است؛ اما این روزها نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌ باندهای مجرمانه در فضای مجازی و خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر شده است، چراکه این اقدامات مجرمانه، از حد انتشار برخی تصاویر غیراخلاقی و رمالی فراتر رفته و امروز نه‌تنها شاهد معرفی مخدرها و محرک‌های جدید برای ورود به بازار و بازاریابی برای این مواد جدید و نوظهور در کشورمان هستیم، بلکه صفحاتی برای فروش این مواد و ارسال آن به نقاط مختلف و تحویل در منزل نیز فعال شده‌اند.

به‌عنوان مثال در یکی از صفحاتی که اخیراً با هدف فروش مواد مخدر در یکی از شبکه‌های اجتماعی موبایل راه‌اندازی شده، نه‌تنها فروش، بلکه نوع این مواد نیز به بحث گذاشته شده و این صفحه سعی در معرفی مواد مخدر توهم‌زای جدید دارد؛ به‌عنوان مثال در بخش معرفی این صفحه تصریح شده که مشتریان این مواد می‌توانند در تماس خصوصی با گرداننده این صفحه، این مواد را به‌صورت حضوری و در هرکجای تهران دریافت کنند (البته هزینه ارسال به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود).

همچنین در مطالب و عکس‌های آپ‌لود شده در این صفحه، انواع مختلف «ماری‌جوانا» به‌تفکیک نوع آن معرفی شده و قیمت پک‌های بسته‌بندی آن نیز درج شده است.حتی برای برخی از محصولات هم،‌ کنار محصول اصلی، هدیه‌های رایگانی نیز در نظر گرفته شده است.

نکته قابل توجه در خصوص فعالیت این صفحه و صفحات مشابه نیز آن است که در این صفحات علاوه بر تبلیغ مواد توهم‌زای قدرتمندی همچون «اسید»، «LSD» و «قارچ‌های توهم‌زا»، این مواد نیز به فروش می‌رسد؛ موادی که با توهماتی به‌مراتب بیش از شیشه، می‌تواند دارای اثراتی غیرقابل پیش‌بینی باشد و اثرات آن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر شده و ۶ تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد.

 «کاهش کنترل بر روند افکار» که باعث ترکیب خاطرات با واقعیت می‌شود از جمله عوارض مصرف این مواد است و سبب می‌شود حدفاصل توهم و واقعیت تا اندازه زیادی، غیرقابل تشخیص شود و مصرف این مواد موجب بروز سایکوز درازمدت مانند اسکیزوفرنی شده و افسردگی شدید هم از عواقب مصرف این ماده است.همچنین این مواد به‌اندازه‌ای قوی هستند که دُوز مصرف آن‌ها در مقیاسی به‌میزان ۵۰ تا ۳۰۰ «میکروگرم» قرار دارد؛ علاوه بر این موارد، «LSD» به‌سرعت توسط دستگاه گوارشی جذب می‌شود و به همین دلیل LSD را به‌صورت برچسب‌های کوچک رنگی و با چسباندن به زبان یا سقف دهان، مصرف می‌کنند.

در پایان باید تأکید کرد که شبکه‌های اجتماعی به همان اندازه که تسهیلاتی برای ارتباط هرچه بیشتر و سریع‌تر میان انسان‌های قرن بیست و یک به ارمغان آورده، فرصتی بی‌نظیر را نیز در اختیار مجرمان قرار داده است تا با گسترش بازار و سیطره فعالیت، اقدامات خود را بیش از پیش گسترش دهند؛ مسئله‌ای که لزوم ساماندهی این شبکه‌های اجتماعی و برخورد با موارد مجرمانه و نظارت بر آن‌ها را دوچندان می‌کند.