انتشار تصاویر سردار ایرانی، حاج قاسم سلیمانی در عراق، بسیاری از تحلیلگران، در چرایی ظهور علنی سپاه قدس ایران در عراق و پیام‌هایی که از ورای این به طرف‌های مختلف ارسال می‌شود توجه کرده‌اند. پایگاه تحلیلی آمریکایی المانیتور طی مقاله ای به این موضوع پرداخته است.

المانیتور می‌نویسد:

[سردار] قاسم سلیمانی در ماههای اخیر از یک مرد مرموز و پشت پرده به فردی تبدیل شده که پس از هر پیروزی عراقی‌ها در جنگ با داعش تصاویر وی نیز منتشر می‌شود و وی دیگر یک مرد در سایه نیست.
قاسم سلیمانی پس از سقوط موصل به دست داعش در ژوئیه گذشته، به طور علنی در رسانه‌ها ظاهر شد و بنا به گفته منابع عراقی در مسیر سیاسی و نظامی مبارزه با داعش نقش جدی دارد که کسی نمی‌تواند منکر آن شود و سلیمانی عامدانه اجازه انتشار تصاویر خود را می‌دهد که گاهی در این تصاویر با گروههای شیعی است و گاهی نیز در کنار فرماندهان پیشمرگه کرد ایستاده است.

تصاویر حضور در آزادسازی «آمرلی»، و پس از آن در «جرف الصخر»، «الضلوعیه» و دیگر مناطق، شاهدی بر این حقیقت است.
وی در این تصاویر با یک لباس نظامی ساده، و بدون هیچ گونه سلاحی میان مبارزان عراقی دیده می‌شود و با لبخند آرامی که دارد، در نهایت آرامش به سر می‌برد.

تصاویر سلیمانی حاوی پیام هایی برای داخل و خارج ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.در داخل ایران، این تصاویر سعی دارد به مردم ایران این پیام را بدهد که سیاست‌های ما در منطقه درست و موفق بوده است؛ پیامی که می‌خواهد به جامعه ایرانی بگوید، این است که به نظام اعتماد کنید و در برابر مشکلات مربوط به پرونده هسته‌ای و ارتباط با خارج صبر پیشه کنید تا اهداف انقلاب به طور کامل محقق شود.

در سطح منطقه‌ای نیز، ایران می‌خواهد از نقش خود به صراحت و وضوح سخن بگوید، نقش سلیمانی این پیام را دارد که ایران با موفقیت و صداقت در منطقه عمل می‌کند و دیگران از جمله ائتلاف آمریکایی این صداقت را ندارد. «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌و‌گو با شبکه المیادین می‌گوید: چگونه می‌گویند بمباران کوبانی متوقف شده است، در حالی که جنگ جریان دارد، هنگامی که «آمرلی» در دو روز و «حمرین» در یک روز آزاد می‌شود و آزادی «جرف الصخر» نیز دو روز بیشتر به طول نمی‌انجامد؛ ورای سناریوی آمریکا (ائتلاف غربی علیه داعش) چه چیزی است؟ ائتلاف آمریکایی که از دهها کشور تشکیل شده آیا با هدف مبارزه با داعش است یا ترسیم یک هندسه جدید در منطقه ؟

ایران می‌خواهد به هم‌پیمانان خود از ورای نقشی که سلیمانی بازی می‌کند بگوید: ایران تنها هم‌پیمان قابل اعتماد در منطقه است که حتی در صورت وجود برخی اختلافات سیاسی نیز می‌شود روی آن با اعتماد حساب کرد. ایران تنها آغوش مطمئنی است که می‌شود اعتماد و پیروزی را از آن انتظار داشت. هم پیمانی که نه در منطقه و نه در تمام جهان نظیر آن وجود ندارد.
ایران در قضیه فلسطین با وجود اختلافات سیاسی که در موضوع سوریه با حماس داشت، اما در جنگ غزه قاسم سلیمانی در پیامی به مردم غزه، بار دیگر بر حضور ایران در کنار غزه تأکید کرد و گفت: «تا جایی که آسمان و زمین را برای صهیونیست‌ها به جهنم تبدیل کنیم».

پیام دیگر برای کشورهای منطقه و نیروهای مخالف ایران است، کسانی که به قول سردار سلیمانی «پشت دشمن پنهان شده‌اند و با وی همراه هستند»؛ منظور سلیمانی در اینجا کشورهای عربی منطقه است که همراه آمریکا و غرب هستند.

پیام آخر، برای آمریکا است که مهم‌ترین بعد این پیام‌ها را نیز در بردارد. ایران می‌خواهد، غرب و‌آمریکا به قدرت وی در منطقه اعتراف کنند و به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ به رسمیت بشناسند.

در انتها باید گفت، دیگر روشن شده است که ایران در حال چیدن ثمره تلاش‌های سه دهه خود برای رسیدن به اهداف منطقه‌ای است، طوری که آمریکا نرمش خود را با ایران در قضایای منطقه‌ نشان داده است و این به عللی باز می‌گردد؛ اولا: دولت اوباما دیگر رغبت بازگشت به منطقه را ندارد و ثانیا؛ گروههای تروریستی از حمایت‌های زیادی در منطقه برخوردار هستند و‌ آزادی عمل بیشتری پیدا کرده‌اند و ثالثا؛ کشوری از هم‌پیمانان آمریکا در منطقه وجود ندارد که قدرت مبارزه با تروریسم را داشته باشد، به گونه‌ای که حتی کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان به همکاری در ایجاد و رشد تروریسم متهم هستند.