این مقاله در سه بخش نتظیم گردیده است

بخش ۱ :

بررسی و اهداف رژیم صهیونیستی در هدف گیری فرماندهان حزب الله 

بخش ۲:

تشریح عملیات و چگونگی شهادت فرماندهان 

بخش ۳:

واکنش رژیم صهیونیستی و همراهانش 



گروهی از رزمندگان مجاهد حزب الله هنگام بازدید از منطقه مزرعه الامل در قنیطره، هدف حمله موشکی بالگرد رژیم صهیونیستی قرار گرفته و به شهادت رسیدند. محمد عیسی ابو عیسی، جهاد عماد مغنیه، عباس ابراهیم حجازی، محمد علی حسن ابوالحسن، غازی علی ضاوی و علی حسن ابراهیم شهدای مقاومت حزب الله در این حمله هستند. سردار محمد علی الله دادی، فرمانده سابق تیپ الغدیر یزد نیز در این حمله به شهادت رسید.

شبکه‌های خبری چند روز پیش از تهاجم هوایی بالگردهای ارتش اسرائیل به منطقه‌ای در جنوب سوریه خبر داند. خبرهای منتشره حاکی از شهادت تعدادی از فرماندهان حزب الله لبنان بود. نام جهاد مغنیه در میان شهدا بسیار خبرساز شد. جهاد در حالی در سوریه به شهادت میرسید که کمتر از یک ماه به تاریخ شهادت پدرش در سوریه توسط عناصر موساد می گذشت.



- حمایت مردمی و احزاب سیاسی از مقاومت پس از شهادت فرماندهان حزب الله
- شکل گیری همستگی "فرا لبنانی" برای واکنش به تجاوز صهیونیستی
- دلایل احتمالی ارتش اسرائیل برای به شهادت رساندن فرماندهان حزب الله
- دلیل عدم سخنرانی سید حسن طی روزهای گذشته امنیتی نبوده است
- منطقه هدف گرفته شده در عملیات قنیطره نزدیک به محل تجمع گروه النصره
- شرایط سیاسی لبنان دلیل دیگر اسرائیل برای تضعیف حزب الله در شرایط کنونی


بعد از به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای مقاومت و سردار ایرانی شهید "الله دادی" فضای لبنان در مناطق تحت نفوذ حزب‌الله با احساسات شدید حمایت از مقاومت همراه شد به طوری که در مراسم تشیع جنازه شهید "جهاد مغنیهجمعیت بسیار زیادی در منطقه ضاحیه حاضر شدند. 
حمایت از حزب الله و مقاومت تنها محدود به مردم کوچه و خیابان نبود و مسولین عالی‌رتبه سیاسی و حزبی لبنان نیز در این مراسم شرکت کردند. سایر شهدای عملیات قنیطره نیز در روستاها و مناطقی که در آن زندگی می کردند تشییع شدند. حمایت از مقاومت و انگیزه برای پاسخ گویی به تجاوز اسرائیل موج می‌زند. عکس العمل ها و شعارهایی که مردم در مراسم تشیع جنازه جهاد مغنیه داشتند شاهد این ادعاست. حزب‌الله هم دربیانیه های خود به صورت مستقیم نشان داده است انگیزه جدی در حزب الله برای پاسخ به این تجاوز و جنایت اسرائیل وجود دارد و حمایت از حزب الله در لبنان با ارسال پیام تسلیت از طرف گروه ها و احزاب سیاسی به دبیر کل حزب الله تکمیل میشود.


یک همبستگی فرا لبنانی در حمایت از حزب‌الله و ضرورت پاسخ جدی به اسرائیل شکل گرفته است. علاوه حمایت های گسترده از حزب الله و در جبهه مقابل به شدت شرایط انفعالی شده است به گونه ای که ارتش اسرائیل برای مواجه با یک شرایط فوق‌العاده در محور شمالی و محور جولان خود را آماده میکند. گروه های سیاسی در فضای سیاسی اسرائیل به دلیل نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی، اقدام ارتش و دولت را یک اقدام فرصت طلبانه می‌دانند که می‌خواهد وضعیت خود را در روند انتخابات بهبود ببخشد. این نگاه و این سطح نگرانی در تمام فضای اسرائیل موج میزند.

مصاحبه هادی محمدی

شایعاتی در خصوص سخنرانی سید حسن نصرالله طی روزهای گذشته و روزهای آینده به وجود آمده است که عدم محقق شدن این شایعات به دلیل ملاحظات امنیتی نیست، بلکه دبیر کل حزب‌الله لبنان با توجه به اقتضائات سیاسی ، امنیتی و فرهنگی سخنرانی های خود را انجام می‌دهد و آخرین سخنرانی سید حسن نصرالله، کم‌تر از یک هفته پیش صورت گرفته است. با این وجود، برخی از افراد نزدیک به حزب‌الله اعلام کرده‌اند که سید حسن نصرالله ممکن است در مراسم هفتم شهدای قنیطره سخنرانی کند.

برخی از دلایل احتمالی حمله اسرائیل به فرماندهان حزب الله:

- بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی
- سرپوش گذاشتن بر توانمندی حزب الله
- وضعیت میدانی جنوب لبنان و داخل سوریه
- اهمیت راهبردی منطقه هدف قرار گرفته
- افزایش نفوذ سیاسی حزب الله در لبنان


اگر بخواهیم به احتمالات دلیل حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کارومان فرماندهان حزب الله اشاره بپردازیم باید بگویم که دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد. یک علت می تواند این باشد که رژیم صهیونیستی از این جنایت بخواهد برای بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی خود استفاده کند و امتیازی را برای خود به ثبت برساند. دلیل دوم این است که اسرائیل بعد از گزارش‌های امنیتی و نظامی که مرتب در سایت‌های این رژیم مبنی بر توانمندی حزب الله منتشر کردند نگرانی گسترده ای را در جامعه صهیونیستی و سرزمین های اشغالی ایجاد کردکه از این طریق ارتش اسرائیل تلاش کرده است تا نگرانی ها را تعدیل کند. 
نکته بعدی این است که اسرائیل سعی می‌کند در عین حال که به توانمندی های مقاومت واقف است و به آن اعتراف می‌کند بتواند به شکل و نحوی به بهبود روحیه جامعه کمک کند. نکته بعدی وضعیت میدانی جنوب لبنان و داخل سوریه است. در صحنه نظامی سوریه، حزب‌الله توانسته معادله تروریسم برای براندازی را به شکست بکشاند. از طرف دیگر رژیم صهیونیسی که از تنش در فضای داخلی سوریه سود می‌برد و حتی رسوایی نزدیکی به گروه‌های تروریستی را پذیرفته است، تلاش میکند با تضعیف حضور حزب الله در سوریه به حفظ بی ثباتی در سوریه کمک کند
.


یک دلیل مهم دیگری که وجود دارد برای تهاجم اخیر ارتش اسرائیل شرایط تاکتیکی منطقه است. منطقه‌ای که نیروهای مقاومت در آن هدف قرار گرفته‌اند از لحاظ نزدیک بودن به منطقه جولان حائز اهمیت است. اهمیت دیگر این منطقه در این است که گروه‌های مقاومت به شدت در حال گسترش توانمندی ها و زیرساخت‌های خود در منطقه جولان هستند که این تلاش ها برای اخراج اسرائیل از اراضی اشغالی بسیار حائز اهمیت است. این منطقه اهمیت دیگری هم دارد و آن این است که نیروهای جبهه النصره یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه در این منطقه تجمع کرده اند و قصد دارند تا از این منطقه به داخل لبنان سرازیر شوند. صهیونیست ها قصد دارند با ضربه زدن به حزب الله فشار را از روی این گروه های تروریستی کاهش دهند.

از طرف دیگر شرایط سیاسی در صحنه داخلی لبنان به نقطه‌ای رسیده است که جریان 14 مارس و به ویژه المستقبل برای موضوعات مختلف به ویژه موضوع انتخاب رئیس‌جمهوری با حزب‌الله در جریان است. چند دور مذاکره هم در این مورد با المستقبل انجام شده و سید حسن نصرالله در سخنرانی خود تأکید کرده است که مسیر این گفتگو ها مثبت و رو به جلو است و حتی این امکان وجود دارد که این مذاکرات به نتیجه برسد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا وزن سیاسی و یا وزن معنوی حزب‌الله را به شکل غیر مستقیم از خلال اینگونه عملیات های که علیه نیروهای مقاومت انجام می‌دهد کاهش دهد.

عملیات ارتش اسرائیل در منطقه قنیطره توسط شلیک موشک بالکردهای گشتی صهیونیستی بوده که از بالای منطقه جولان به داخل اراضی سوریه صورت گرفت. این عملیات که یک تجاوز آشکار و روشن به اراضی کشورهای عربی محسوب مس شود. جالب است که اتحادیه عرب و حاکمان مزدور وابسته به کشورهای عربی منطقه هیچ واکنشی به این تجاوز آشکار حکومت صهیونیستی به اراضی یک کشور عربی از خودشان نشان نمی‌دهند.