اعتیاد به اینترنت مفهومی است که از سال ۱۹۹۵ مورد توجه قرار گرفته است و به استفاده بیش از حد و در سطحی وسیع‌ از اینترنت و رایانه در زندگی اطلاق می‌شود.


اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی ـ اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت بوده و استفاده‌ بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌‌شود.

شریفی اضافه کرد: این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود و گاهی از این بیماری با تعبیر «اعتیاد مجازی» و مشهورتر «اعتیاد به اینترنت» نام برده می‌‌شود.

وی تصریح کرد: وابستگی و اعتیاد کاربران به اینترنت در دنیای امروزی موجب بروز اختلال در انجام کارهای روزانه و ایجاد مشکلاتی در زندگی خصوصی کاربران می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه یادآور شد: حس ماجراجویی، اکتشاف و کنجکاوی، ایجاد تحریک و هیجان و دنیای آزاد از جمله عواملی است که کاربران را به سوی اعتیاد به اینترنت می‌کشاند.

وی در ادامه این نشست برجستگی، تغییر خلق و خو، تحمل، علایم ترک، کشمکش و عود را از جمله علائم این نوع از اعتیاد عنوان کرد.

بازی‌های اینترنتی، اعتیاد به ارتباطات اینترنتی، استفاده‌های پورنوگرافی و اعتیاد به جمع‌آوری اطلاعات را از جمله انواع اعتیاد اینترنتی دانست.

شریفی سندرم استخوان تونلی (درد، بی حسی و سوزش دردست‌ها که می‌تواند به مچ دست، آرنج‌ها و شانه‌ها هم سرایت کند)،کمردرد، خشکی چشم، سردردهای شدید را از اثرات بیماریزای مرتبط با اعتیاد به کامپیوتر دانست.

وی همچنین نامنظم شدن تغذیه مثل برگشت غذا از معده، کوتاهی در توجه به بهداشت فردی. اختلالات خواب و کاهش وزن را از دیگر اثرات جسمی و بیماریزای مرتبط با اعتیاد به کامپیوتر عنوان کرد.

شریفی خاطر نشان کرد: قانون‌گریزی، سردردهای عصبی، انزوا و گوشه گیری، دوری از خانواده و فامیل و دوستان، ولع زیاد، افت شغلی و تحصیلی، ازدست دادن کنترل رفتاری، مسخ شدگی، تخریب روابط زناشوئی و طلاق از عوامل روانی اعتیاد به اینترنت است.

شریفی در ارتباط با اینکه چه کسانی بیشتر از همه در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند، خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان در این نوع از اعتیاد عوامل سن، زمینه فرهنگی، شغل و سطح تحصیلات موثر است.

مدیر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد افزود: تشویق به سایر علاقه مندی‌ها، تشویق به انجام فعالیت‌های اجتماعی، وضع کردن قوانین و حدود روشن، نظارت بر استفاده از کامپیوتر. داشتن الگوی نمایشی خوب و دادن مشاوره تخصصی از جمله روش‌های کمکی برای فرزند مبتلا به اعتیاد به اینترنت است.